И наистина, 17 години след прощъпалника си ТИМ вече е икономически мегаконгломерат, макар и от балкански мащаб.
Доста от варненци могат да изброят на прима виста най-видимите притежания на бившите командоси – банки, застрахователно дружество, пенсионен и здравноосигурителен фонд, финансово-брокерски къщи, авиокомпании, летища, речен и спомагателен флот, пристанища, кариери за инертни материали, концесии за добив на нефт и газ и за всички градски плажове във Варна, нефтен терминал, проектантска организация и проектантски бюра, строителни фирми, заводи (част от тях вече неработещи), зеленчукова борса, зърнобази, винарски изби, мандри, курорт и хотели, стадиони, футболен отбор, охранителен и хазартен бизнес, галерия, медийна империя и… партия. Съмнявам се, обаче, че има някой в държавата, който да знае със сигурност колко и кои фирми работят (или просто фигурират в пейзажа) под шапката на холдинга. Както и колко точно са холдингите на ТИМ.
Когато споделих пред колеги, че смятам да издиря и систематизирам фирмите им, ми се изсмяха. Коментарът им беше повече от красноречив: „Едва ли и в ТИМ ще намериш човек, дето да може да изброи всичко, което притежават, без да пропусне нещо.“ Аз пък, на инат, се зарових в ДАКСИ.
Малко отклонение.
Първият опит на ТИМ да излезе под прожекторите като икономически субект е от далечната 2002 г.
Тогава холдингът бе представен на международен форум за глобализацията във Варна, на който присъства лично президентът Георги Първанов. След него вестник „24 часа“ излезе със заглавие: „ТИМ не се мери с ВИС, а със Сорос“. Цяла страница бе посветена на новите бизнесмени, а ролята на говорител бе поверена на корпоративния секретар Николай Николаев. Именно той години наред пледираше пред журналистите да престанат да наричат ТИМ групировка и налагаше в медийното пространство „актуалния й имидж“ на „икономически конгломерат“.
От публикацията ставаше ясно, че конгломератът включва 150 фирми и дава хляб на хиляди българи.
„Работното ни време е по 25 часа на ден, а седмицата има 8 дни“, бе заявил Николаев.
И още: „Ние с удоволствие приемаме определението за Сорос – трансконтинентален спекулант. Не можеш да се сърдиш, че някой е по-добър спекулант от теб. Всяка наша структура оцелява в реална пазарна среда, без протекции и гаранции от високо.“ Николаев, който е бивш военноморски офицер и в продължение на 7 години е отговарял за военноикономическия блок и военнопромишления комплекс в
Министерството на отбраната, обаче не бе пропуснал да отправи и предупреждението на ТИМ към управляващите, изведено като отделно заглавие от „24 часа“: „Властта да ни припознае като партньор, иначе губи“.
Но, да се върна към ДАКСИ. Както споменах, бях се заинатила да изровя от търговския регистър всичките фирми на ТИМ. Или поне тези, в които пряко или индиректно участват тримата бащи на групировката.
Колкото и да ми е неприятно обаче, трябва да си призная поражението. Въпреки че инатът ми е заквасен с балканджийско-делиорманските гени на прадедите ми и не обичам да губя.
След като изхабих два топа хартия за разпечатките на около 200 фирми, установих, че съм отметнала едва две трети от дружествата, в чието управление фигурира под една или друга форма Марин Митев. А още не бях посегнала съм търговските досиета на останалите двама от отбора…
Основният ми мотив да се откажа от издирването обаче бе риторичният въпрос кому е нужен подобен „телефонен указател“ с обема на „Война и мир“. Още повече, че голяма част от фирмите на ТИМ се оказваха без дейност, без оборот, без служители – просто дъщерни дружества или самостоятелни клонове, 100% собственост на фирмата майка. Изскачаха една от друга с някаква идиотски методична упоритост, като матрьошки, правени за рекорд на Гинес.
Парадоксално, но според официалната статистика в момента Марин Митев, Иво Каменов и Тихомир Митев са собственици само на една обща фирма – „Варненска консултантска компания“, с капитал 5000 лв.
В нея Марин и Иво имат по 1900 дяла, а Тихомир – 1200, управители са и тримата, като могат да представляват компанията заедно и поотделно. В Националния осигурителен институт няма депозирани трудови договори на нейни служители, но пък е регистрирана по ДДС. Всъщност фирмата съществува от 1 януари 1999 г., но под името „ТИМ кар“, с предмет на дейност техническо обслужване и ремонт на автомобили. Така се е наричала до март 2008 г., когато „възродителен процес“ я е превърнал във „Варненска консултантска компания“.
Марин Митев и Иво Георгиев са съсобственици и съуправители на още две фирми – „Тортуга“ и „ТИМ клуб“. В „Тортуга“, създадена през 2000 г. с предмет на дейност търговия на дребно, предимно с хранителни продукти, напитки и тютюневи изделия, съдружник с 24% от капитала от 5000 лв. е и съпругата на Марин – Добринка Митева. Митеви имат и една семейна фирма – „Алея“, в която през 2001 г. са вложили по 2500 лв. с амбицията да развиват посредническа дейност по управление на недвижими имоти. И в двете споменати дружества няма работници на договор, а „Алея“ дори е прекратила и регистрацията си по ДДС.
По-различно стоят нещата в „ТИМ клуб“. Капиталът й е 50 000 лв., а под шапката на ООД-то работят 10 дъщерни дружества:
– за търговия на едро „ТИМ-фиш“;
– за външнотърговска дейност „Орбита – Шумен 2000“;
– за търговия с машини, суровини и готови изделия в областта на каучукопреработващата промишленост „Интер ръбър хеми“ (която участва като собственик с 35% в „Проучване и добив на нефт и газ“);
– застрахователният посредник „Арми груп“;
– „Баланс елит“ с предмет на дейност даване под наем на собствени недвижими имоти;
– консултантската „Инвест кепитъл консулт“ (бивша „ТИМ консулт“);
– брокерът на ценни книжа „Конкорд“;
– центърът за професионално обучение „ТИМ секюрити академи“;
– охранителната „ТИМ“ ЕООД;
– най-новата варненска галерия „Графит галери“ с управител Марин Великов Митев.
От всички тях с най-голям капитал – 2 млн. лв., е „Графит галери“, а с най-много наети на трудов договор – 268 души, „ТИМ“ ЕООД.
Извън тази листа, Марин Митев е едноличен собственик на две фирми – „Марин Митев – проджект мениджмънт“ и „Дик дик“, а Тихомир Митев има дялово участие от 3400 лв. в дружеството за охранителни услуги и оборудване „Ми – 5“. Черешката на тортата в профила на Марин Митев са позициите му като член на управителния съвет на Националния борд по туризъм и на изпълкома на Българския футболен съюз.
Списъкът на фирмите, ръководени официално от тримата, обаче е доста по-дълъг.
Марин участва в управлението на 24 дружества, Иво – на 16, а Тихомир – само на 13. Сред тях обаче са три мегахолдинга – „Химимпорт“, Агрохолдинг „Ловико“ и „Холдинг Варна“.
Безспорно, най-големият, гордостта на ТИМ, е „Химимпорт“ АД. Капиталът му е близо 240 млн. лв., сочи търговският регистър. Според презентация на дружеството от началото на 2009 г. обаче, „Химимпорт“ управлява 150 млн. лв. акционерен капитал, а собственият му капитал е в размер на 700,4 млн. лв. Консолидираните активи на холдинга са 3,19 млрд. лв., а консолидираната нетна печалба – 141,6 млн. лв. Мажоритарен акционер със 76,85% е мениджмънтът на компанията в лицето на „Химимпорт инвест“ АД, а миноритарни акционери – над 350 юридически и над 4300 физически лица не само от България, а и от САЩ, Гърция, Швеция, Австрия, Германия, Холандия, Люксембург, Великобритания и Белгия. Изпълнителни директори на холдинга са Иво Каменов и Марин Митев, които представляват съответно „Химимпорт инвест“ АД и „ЦКБ Груп“ ЕАД. Двамата са и членове на Надзорния съвет.
„Вече повече от 60 години „Химимпорт“ АД е едно от най-успешните български предприятия.
Започнало като външнотърговско предприятие, специализирано в търговията с химически продукти, днес „Химимпорт“ е сериозен холдинг, обединяващ 70 успешни компании. Те заемат водещи позиции в различните икономически сектори, в които осъществяват своята дейност – банкова, застрахователна и пенсионноосигурителна дейност; авиационен, речен и морски транспорт; производство, добив и търговия с нефтопродукти и природен газ; производство, преработка и търговия със зърнени храни, растителни масла и биогорива.
Всеки един от работещите над 6000 души във структурата на „Химимпорт“, допринася за успешното приобщаване на българския бизнес към европейските стандарти“, тръби презентацията.
На пръв поглед тя напомня стандартна рекламна фирмена брошура. Обемът от над 120 страници и съдържанието й обаче, предизвикват не възхищение, а страх. Страх от мащабите на бизнеса, върху който ТИМ са сложили ръка. И от откровено декларираните амбиции да се разрастват още и още… Докато в държавата не остане нищо извън „черната дупка“. Съдете сами. Информацията е от извора, а ако не съм успяла да смекча рекламното звучене, вината не е моя, а на авторите на презентацията.
МАСТОДОНТЪТ „ХИМИМПОРТ”
„ЦКБ груп“
Това е компанията в структурата на „Химимпорт“, чиято основна цел е оптимизирането на активите на холдинга във финансовата сфера, в това число разработването и осъществяването на стратегическа програма за развитие на дружествата от сектора, съобразно дългосрочните цели на холдинга в областта на финансовите услуги. „ЦКБ груп“ активно подкрепя и координира дейността на дъщерните си дружества, като подпомага компаниите от холдинга чрез широк спектър консултантски услуги при дейности, свързани с финансовите и капиталови пазари.
– Банка ЦКБ:
Централна кооперативна банка е лидер в обслужването на аграрния сектор в България, като нейна цел и в бъдеще ще е да отстоява водещите си позиции, разширявайки обхвата и обема на операциите си със селскостопанските производители в цялата страна. Едновременно с това, ЦКБ приоритетно развива банкирането на дребно и картовите разплащания, като предлага продукти и услуги на физически лица, малки, средни предприятия и корпоративни клиенти от другите отрасли на икономиката. ЦКБ има 52 клона и 214 офиса в страната, а към 31 декември 2008 г. общият брой на заетите лица в банката е 1812 души.
През декември 2005 г. ЦКБ получи разрешение от Централната банка на Кипър да открие първия си чуждестранен клон в Никозия. От 2008 г. ЦКБ притежава „Централна Кооперативна Банка Скопие“. През последните години ЦКБ е придобила 6 търговски банки в България, обявени в несъстоятелност: Банка за земеделски кредит, Кредитна банка, Добруджанска банка, Капиталбанк, Кристалбанк и Международна банка за търговия и развитие.
– Застрахователно акционерно дружество „Армеец“:
Чрез „ЦКБ груп“ от юли 2002 г. „Химимпорт“ придоби 91,92% от капитала на Застрахователно акционерно дружество „Армеец“, създадено през април 1996 г. с основни акционери Министерството на отбраната и търговски дружества от системата на МО. „Армеец“ е с капитал 15,02 млн. лв. и към днешна дата (2009 г.) е безспорен лидер на пазара на авиационно застраховане с пазарен дял от 42,5% и начислена премия в размер на 6,3 млн. лв. Пазарният дял на дружеството при застраховки „Каско на МПС“ е 13%, а премийният приход възлиза на 90 млн. лв. Компанията продължава да бъде един от лидерите на пазара на застраховки „Злополука“ и „Помощ при пътуване“ и отчита като успех увеличаващия се дял на имуществените застраховки. В края на март 2008 г. компанията присъства в над 80 града чрез 56 агенции и 45 представителства, а броят на щатните служители на „Армеец“ е 500 души.
– Застрахователно еднолично акционерно дружество „ЦКБ живот“
ЗЕАД „ЦКБ живот“ извършва дейност с предмет „Животозастраховане“ и притежава лиценз, издаден от Комисията за финансов надзор на 31 октомври 2007 г.
– „Здравноосигурителна компания ЦКБ“ ЕАД
„Здравноосигурителна компания ЦКБ“ притежава лиценз за извършване на дейност по доброволно здравно осигуряване чрез предлагане на пет здравноосигурителни пакета. Главната цел, която стои пред ръководството, е да предоставя на осигурените лица професионални медицински услуги с високо качество, които да отговарят в пълна степен на европейските стандарти чрез изградена мрежа на територията на цялата страна.
– Пенсионноосигурително акционерно дружество „ЦКБ – Сила“
ПОАД „ЦКБ – Сила“ е създадено през февруари 1994 г. и е едно от първите на пазара на допълнително пенсионно осигуряване в страната. То управлява три лицензирани фонда за допълнително пенсионно осигуряване – Универсален пенсионен фонд „ЦКБ – Сила“, Професионален пенсионен фонд „ЦКБ – Сила“ и Доброволен пенсионен фонд „ЦКБ – Сила“. Клиентите на дружеството се обслужват и чрез клоновата мрежа на ЦКБ. В управляваните от „ЦКБ – Сила“ пенсионни фондове към края на 2008 г. се осигуряват 180 965 лица, което представлява 4,97% пазарен дял. През 2009 г. се очаква ПОД „Лукойл-Гарант“ и управляваните от него фондове за допълнително пенсионно осигуряване да се влеят в „ЦКБ – Сила“ и съответните фондове. Вливането ще удвои пазарния дял на „ЦКБ – Сила“.
– Пенсионноосигурително дружество „Лукойл Гарант – България“ АД
„Лукойл Гарант – България“ е учредено през 2000 г., през март 2007 г. „Химимпорт Инвест“, мажоритарен собственик на „Химимпорт“ придоби 84,6% от капитала на дружеството. То също управлява три фонда за допълнително пенсионно осигуряване – универсален, професионален и доброволен. Към 31 декември 2008 г. балансовата стойност на активите на управляваните от „Лукойл Гарант – България“ пенсионни фондове е в размер на 118,56 млн. лв., а броят на осигурените лица е 163 130.
– Пенсионноосигурителна компания „Съгласие“ АД
През септември 2005 г. „Химимпорт“ придоби 49,28% от третото по активи и пазарен дял пенсионноосигурително дружество в страната – ПОК „Съгласие“. Регистрираният основен капитал на компанията е в размер на 7 млн. лв.
– УД „ЦКБ асетс мениджмънт“ ЕАД
„ЦКБ асетс мениджмънт“ е учредено като управляващо дружество през 2006 г. и притежава лиценз от Комисията за финансов надзор за управление на дейността на колективни инвестиционни схеми и на инвестиционни дружества от затворен тип. От началото на юни 2007 г. дружеството управлява три договорни фонда с различен рисков профил: „ЦКБ Лидер“ – агресивен тип договорен фонд с инвестиционна стратегия, целяща максимален доход на инвестициите при поемане на умерен до висок риск, „ЦКБ Актив“ – балансиран тип договорен фонд с поемане на умерен риск и осигуряване ликвидност на инвестициите в дялове на фонда, и „ЦКБ Гарант“ – консервативен тип договорен фонд, чрез който инвестициите на притежателите на дялове реализират доход при поемане на минимален риск. Към 31 декември 2008 г. управляваните от УД „ЦКБ асетс мениджмънт“ активи са в размер на 12,73 млн. лв., а в края на първото тримесечие на 2009 г. възлизат на 24,51 млн. лв.
– „Кепитъл мениджмънт“ АДСИЦ
„Кепитъл мениджмънт“ е акционерно дружество със специална инвестиционна цел за секюритизация на вземания. „Химимпорт“ притежава 23,08% от капитала чрез дъщерното си дружество „Армеец“. Предметът на дейност на „Кепитъл мениджмънт“ обхваща набиране на средства чрез издаване на ценни книжа и инвестиране на набраните парични средства във вземания (секюритизация на вземания), покупко-продажба на вземания, както и извършване на други търговски дейности, пряко свързани с покупко-продажбата и/или секюритизацията на вземания. Дружеството структурира портфейла си, като инвестира в различни видове вземания, дължими от субекти в различни отрасли на икономиката в различни региони на България. „Кепитъл мениджмънт“ е регистрирано с капитал от 0,5 млн. лв. За налагането на „Кепитъл мениджмънт“ в бранша и за реализиране на доходност от вложените инвестициите дружеството разчита на опита и авторитета на обслужващото го дружество „Финанс консултинг“ ЕАД, което, оперирайки на пазара на вземания в течение на вече десетилетие, разполага с юристи и икономисти с необходимите познания и опит.
– „Бългериън авиейшън груп“ ЕАД
Инвестициите на „Химимпорт“ в авиационния отрасъл са реализирани основно чрез дружеството „Бългериън авиейшън груп“, бивше „Балкан Хемус груп“ ЕАД. „Бългериън авиейшън груп“ е учредено през 2003 г. с цел придобиване чрез дъщерното си дружество „Хемус холд“ ЕООД на 51% от капитала на „Хемус Ер“. В началото на 2004 г. „Хемус холд“ стана собственик на авиотехническата база на летище София, а в края на 2004 г. приключи вливането му в „Хемус Ер“, като „Бългериън авиейшън груп“ придоби едноличен контрол върху авиокомпанията. В началото на 2007 г. „Бългериън авиейшън груп“ спечели търга за приватизацията на националния авиопревозвач „България Ер“ АД. „Бългериън авиейшън груп“ има участие още в авиокомпания „Ер Бан“ и „Луфтханза техник София“ ООД. Към настоящия момент (2009 г.) капиталът на „Бългериън авиейшън груп“ е в размер на 30,9 млн. лв.
– „България Ер“ АД
В началото на февруари 2007 г. „Химимпорт“ придобива 99,99% от националния авиопревозвач на Република България – „България Ер“, като Министерство на транспорта и съобщенията запазва 1 златна акция. Авиокомпания „България Ер“ извършва редовни международни полети до над 30 дестинации в Европа, Близкия Изток и Северна Африка, вътрешни полети до Варна и Бургас, поддържа и чартърни въздушни линии. Предлагат се и „ad-hoc“ чартъри – единични чартърни полети за корпоративни и частни клиенти.
Дружеството предлага още самолети на „мокър“ лизинг
на други авиокомпании в Европа и Близкия Изток, превоз на карго и поща. „България Ер“ работи с над 200 туристически агенции и туроператори в страната. Оборотът на българския пазар, реализиран през агенциите, възлиза на над 100 млн. лв., а годишният оборот от директни продажби чрез собствени офиси в страната и он-лайн е над 20 млн. лв. Поддръжката и техническото обслужване на всички самолети се извършва в собствената авиотехническа база на дружеството на Летище София. В „България Ер“ работят 910 души, в това число 84 пилоти и 154 души кабинен състав. Заедно с „Хемус Ер“ дружеството има представителства в Атина, Бейрут, Брюксел, Букурещ, Ларнака, Лондон, Москва, Париж, Рим, Тирана, Триполи, Франкфурт, Цюрих.
От края на 2010 г. под крилото на „България Ер“ е медийната група „България он ер“. Тя е приемник на „М САТ“ ООД, обединяваща едноименната телевизия на ТИМ, радиото на групировката „Алфа радио“ и пресцентъра й – „ГЛАС“.
– „Хемус Ер“ ЕАД
Авиокомпания „Хемус Ер“ е основана през 1987 г. като поделение на БГА „Балкан“, а по-късно е обособена в самостоятелно дружество за специализирани авиационни услуги. След приватизацията на „България Ер“ „Хемус Ер“ постепенно се влива в нея, като цялостната дейност по редовните международни линии и чартърните превози се прехвърля към „България Ер“. „Хемус Ер“ е с капитал 25,59 млн. лв., а понастоящем основните й дейности са отдаване на самолети под наем и превози на карго. Щатният състав на компанията е от 326 души, от тях 96 пилоти и 88 души кабинен състав.
– Авиокомпания „Ер Бан“ ООД
В края на 2008 г. „Бългериън авиейшън груп“ придобива целия капитал на дружеството, специализирано в осъществяване на въздушен превоз с хеликоптери, осигуряване на асистънс при пътнотранспортни злополуки, въздушно заснемане и бизнес полети. Авиокомпанията е лицензирана да изпълнява следните специализирани авиационни дейности: патрулиране и наблюдение от въздуха; превоз на пътници, товари и поща; полети за спешна медицинска помощ; аварийно-спасителни работи; превоз на органи за трансплантация; превоз на товари с външно окачване; разглеждане на забележителности от въздуха, наблюдение и заснемане; други видове полети. Хеликоптерите на фирмата са оборудвани с мощни газотурбинни двигатели, които позволяват да се извършват полети над суша и водни площи. Те могат да излитат и кацат на малки площадки в гъсто населени градски райони, както и да извършват полети на височина до 6000 м. По договор с Военномедицинска академия „Ер Бан“ поддържа 24 часово дежурство на лекарски екипи, специализирани в оказването на спешна помощ и обучени за работа по време на полет.
– „Луфтханза техник София“ OOД
„Луфтханза техник София“ е съвместно дружество между „Бългериън авиейшън груп“ (20%) и Lufthansa Technik AG (80%) с предмет на дейност поддръжка, ремонт и боядисване на въздухоплавателни средства. Регистрираният капитал на дружеството е 9,8 млн. лв.
– „Фрапорт Туин Стар Еърпорт мениджмънт“ АД
Дружеството е най-големият летищен оператор и оператор по наземно обслужване в България. През 2006 г. „Фрапорт Туин Стар Еърпорт мениджмънт“ спечели конкурс на българското правителство за концесия на гражданските летища в Бургас и Варна (за скандала при продажбата ще стане дума по-късно). По силата на концесионния договор „Фрапорт“ е оператор на двата международни аеропорта за срок от 35 години. Компанията обслужва повече от 100 български и чуждестранни авиокомпании, които изпълняват чартърни и редовни полети от летищата в Бургас и Варна до над 50 държави в Европа, Азия и Африка.
– „Българска корабна компания“ ЕАД
Инвестициите на „Химимпорт“ в речния и морския транспорт се реализират чрез дъщерното му дружество „Българска корабна компания“, 100% собственост на „Химимпорт“. Регистрираният капитал е в размер на 2 млн. лв. В качеството си на дружество майка „Българска корабна компания“ упражнява ефективен контрол върху 2 дъщерни фирми:
= „Параходство Българско речно плаване“, в което има 79,01% пряко участие. Чрез „Параходство БРП“ „Българска корабна компания“ притежва контролно участие в капитала на дружествата „Ви Ти Си“ – 51%, и „Маяк – КМ“ – 75%.
= „Корабно машиностроене“, с 51,81% участие.
„Българска корабна компания“ участва ефективно в управлението на: „Кораборемонтен завод Одесос“ във Варна – 30%; „Пристанище Леспорт“ (дъщерно на „Химипорт“) – 99%; „Порт Балчик“ (дъщерно на „Зърнени храни България“ АД) – 75%. „Българска корабна компания“ има директно участие в размер на 25% от капитала на „Порт Балчик“.
Бъдещите планове на „Българска корабна компания“
включват придобиване на дялове в пристанища в корабостроителни и кораборемонтни дружества, изграждане на нови пристанищни терминали, покупка и управление на съдове „река-море“, както и подобряване на транспортните потоци от и към Русия и региона. Предстои изграждане на пристанищен терминал на територията на „Химимпорт Бимас” в Русе – Източна промишлена зона.
– „Параходство Българско речно плаване“ АД
„Параходство Българско речно плаване“ е безспорен лидер сред българските компании, занимаващи се с речно плаване. Компанията е създадена през март 1935 г., а през декември 2005 г., чрез сделка на Българската фондова борса, „Химимпорт“ придобива 29,13% от капитала на дружеството. През 2006 г., след конкурс на Агенцията за приватизация за продажба на мажоритарния дял, „Химимпорт“ купува и държавния дял от 70%. През 2007 г. капиталът на дружеството е увеличен от 1,16 млн. лв. на 28,96 млн лв.
„Параходство БРП“ разполага със собствен флот
от 25 самоходни кораба, включително фериботна платформа за превоз на пътници и автомобили и пасажерски кораб с 243 места. БРП има още 44 шлепа, 6 несамоходни танкера, 17 понтона. Инвестиционната програма на „Химимпорт“ предвижда увеличаване на тонажа на „Параходство БРП“ и обновяване на корабния му парк, което ще позволи свободно движение в горната част на река Дунав – до Будапеща, Виена и Германия. Планира се и изграждането на логистичен център с площ над 25 000 кв. м, база за съхранение и търговия с нефтопродукти с капацитет над 10 000 тона и зърнен силоз на територия от 161 дка. Параходството има и собствена пристанищна база в Русе за извършване на ремонтно-технически дейности. В порт Никопол дружеството действа като пристанищен оператор. В дружеството рабтят 599 души, от които 439 плавсъстав и 159 – брегови служители. Като перспектива в морския транспорт, компанията възнамерява да развива морската фериботна линия Варна – порт Кавказ (Русия).
– „Ви Ти Си“ АД
„Ви Ти Си“ основно извършва морски и навигационни услуги, спедиторска и буксирна дейност, включително пристанищна буксировка във всичките 10 порта в района на Варна, както и в пристанище Балчик.
– „Маяк – КМ“ АД
„Маяк КМ“ е дъщерно дружество на „Параходство БРП“ и произвежда палубни кранове и стоманени конструкции за корабостроенето и строителството.
– „Корабно машиностроене“ АД
Варненският завод единствен в България е специализиран в производството на люкови закрития, кърмови и странични рампи за ро-ро кораби и друго подобно едрогабаритно корабно оборудване. Дружеството има голям опит в строителството на плаващи платформи.
– Кораборемонтен завод „Одесос“ АД
КРЗ „Одесос“ съществува като самостятелно предприятие от 1964 г. Основната дейност на дружеството е кораборемонт на всички видове сухотоварни, пасажерски, спомагателни кораби, танкери и контейнеровози, както и свързаните с него вътрешно и външно-икономически посреднически дейности в страната и чужбина. Заводът заема около 40% пазарен дял от кораборемонтния сектор в региона на Варна.
– „Пристанище Леспорт“ АД
„Пристанище Леспорт“ – Варна, е регистрирано през март 2005 г. Дружеството е с капитал от 15 млн. лв., като 99% от акциите са собственост на „Химимпорт“. От 30 май 2006 г. е в сила 30-годишен договор за концесия на порта, който заема територия от 124 дка и разполага с шест закрити склада с площ 2175 кв. м. Откритата складова площ е над 24 000 кв. м. Предстои развитие и разширение на пристанището, създаване на два независими терминала за обработка на зърно и за обработка на наливни товари чрез отвоюване на нови територии във Варненското езеро.
– „Порт Балчик“ АД
От 25 май 2006 г. „Порт Балчик“ е концесионер на „Пристанищен терминал Балчик“, което поставя началото на развитието на дружеството като един от пристанищните оператори в България. Географското местоположение на пристанището играе решаваща роля за структурирането на обработваните товари – Добруджа е един от районите с най-висок добив на зърно. Сред основните клиенти на „Порт Балчик“ са „Папас олио“, „Доминион Грейн България“, „Калиакра“ АД и др. Стойността на инвестициите, които трябва да се изпълнят за целия срок на 25-годишния концесионен договор, са в размер на 3,47 млн. лв.
Тук свършва портфейлът на „ЦКБ груп“, с който оперира Марин Митев. Но владенията на империята „Химимпорт“ продължават. С втората „васална“ група на холдинга, управлявана от Иво Каменов.
„Химимпорт груп“
Тя осъществява стратегическата програма за развитието на дружествата от търговския и производствен сектор на „Химимпорт“. В състава й са включени компании с доказано национално значение – „Проучване и добив на нефт и газ“, „Зърнени храни България“, „Асенова крепост“, „Булхимтрейд“.
– „Проучване и добив на нефт и газ“ АД
„Проучване и добив на нефт и газ“, София, е единственото българско дружество, осъществяващо пълния комплекс от дейности по търсене, проучване, разработка и експлоатация на нефтени и газови находища, както и преработка на суров нефт до крайни продукти за пазара. То има опит не само на територията на България, но и при изпълнението на петролни проекти в Либия, Сирия, Ирак. „Химимпорт“ притежава пряко и чрез свързани лица 53,66% от капитала на дружеството, който е в размер на 12,23 млн. лв.
„Проучване и добив на нефт и газ“ е концесионер по 12 договора за добив на суров нефт и/или природен газ у нас. От края на 2005 г. компанията е титуляр на правата за търсене и проучване на нефт и газ в Блок „Шабла“ в северната част на българския черноморски шелф, а от декември 2008 г. притежава същите права за Блок 1-4 „Каварна“ на площ 414 квадратни километра.
През 2008-2009 г. в проучвателното дружество се вливат „Българска сондажна компания“ ЕООД, „Геофизични изследвания“ ЕООД, „Петро газ Антика“ ЕООД и „ПДНГ ойл“ ЕАД. Днес „Проучване и добив на нефт и газ“ притежава мажоритарно участие в следните дружества:
= „Българска петролна рафинерия” ЕООД (100%);
= „Софгео проучване“ ЕООД (100%);
= „ПДНГ-сервиз“ ЕООД (100%);
= Издателство „Геология и минерални ресурси“ ООД (70%);
= „Голф Шабла“ (65%).
Фирмата притежава и 35% от газоразпределителното дружество „Каварна газ“ АД.
– „Зърнени храни България“ АД
„Зърнени храни България“ е акционерно дружество, възникнало през ноември 2007 г. чрез сливането на 8 фирми: „Слънчеви лъчи България“ АД; „Зърнени храни трейд“ АД; „Бек интернешънъл“ АД (сещате се за битката с империята на Филчо Колев); „Зърнени храни – Вълчи дол“ АД; „Зърнени храни Балчик” EАД; „Зора“ АД, Русе; „Прима агрохим“ ЕООД, Добрич, и „Химимпорт агрохимикали“ ЕООД. Компанията е един от лидерите на вътрешния пазар при изкупуване, съхранение и търговия със зърно и маслодайни семена; в производството и продажбата на растителни масла; производство и търговия с биодизел, като притежава най-големия и модерен завод в страната към момента. Капиталът на „Зърнени храни България“ е 170,79 млн. лв.
Производствената дейност на рафинирани масла се осъществява в маслодобивния завод в град Провадия, Варненско, където дружеството разполага с капацитет за обхващане на пълния цикъл на производство – от мачкането на семената до бутилирането на готовата продукция. „Зърнени храни България“ е вторият по големина производител и дистрибутор на бутилирано олио в страната.
Част от наличната инфраструктура в Провадия бе използвана от дружеството „Слънчеви лъчи Добрич“ (чрез дъщерното „Слънчеви лъчи Провадия“), като основа за изграждането на най-модерната за момента инсталация за производство на биодизел в България. Заводът е с годишен производствен капацитет 100 000 тона, а към него има изградени и складове, в които могат да се съхраняват 6000 куб. м биодизел и 2000 куб. м растително масло.
„Зърнени храни България“ притежава и оперира 17 зърнобази –
най-голямата мрежа у нас, представляваща около 35% от лицензирания и 17% от общия капацитет на страната. Те са с общ обем вместимост 700 000 тона.
В началото на 2009 г. компанията придоби 100% от капитала на „Голяма Добруджанска мелница“ ЕООД – третата по размер мелница в страната, занимаваща се основно с изкупуване и преработване на пшеница с хлебопекарни качества. Мелницата има 7-етажна монолитна сграда, автотоварище за насипни продукти, както и жп товарище за насипни товари и пакетирано брашно със собствени коловози с обща дължина 540 метра.
– „Трансинтеркар“ ЕООД
„Трансинтеркар“ е компанията в рамките на „Химимпорт“, която развива автомобилния транспорт, осигурявайки връзката между морските и речните пристанища и терминали, заводите и зърнобазите, предоставяйки на вътрешно-групови и външни клиенти пълен спектър автомобилни транспортни услуги. Едната основна дейност на дружеството е извършване на транспортни услуги със собствена „флотилия“ от автомобилни композиции – 40 влекача Mercedes Acxor, включително 30 полуремаркета зърновози и 10 цистерни за превоз на нефтопродукти и биодизел. Другата основна дейност на „Трансинтеркар“ е отдаването на повече от 250 автомобила на оперативен лизинг на дружества от групата на „Химимпорт“ и на външни фирми.
– „Неохим“ АД
„Неохим“ е наследник на Химическия комбинат в Димитровград, производител на азотни и фосфорни торове. „Химимпорт груп“ притежава 9% от капитала и участва в управлението на дружеството. „Неохим“ е единствен производител в България на формалин, карбамид-формалдехидни смоли, натриевнитрат, натриев нитрит, амониев бикарбонат, втечнен серен двуокис, райски газ, полиетиленов окис, стъклонапълнени термопласти.
– „Енергопроект“ АД
Фирмата, създадена през далечната 1948 г. за научноизследователска, геологопроучвателна, търговска и инженерингова дейност в областта на енергетиката, е проектирала всички енергийни централи в страната – от най-малката ВЕЦ или ТЕЦ до АЕЦ „Козлодуй“. В структурата на „Химимпорт“ „Енергопроект“ е основен консултант и проектант при планирането и реализацията на проекти на групата.
– „Асенова крепост“ АД
„Асенова крепост“ има над 40-годишен опит в производството на гъвкави полимерни опаковки и повече от 20-годишни традиции в производството на тъкани торби и гъвкави контейнери от полимерни материали. Нейни основни клиенти са заводите за минерални торове в България („Агрополихим“ – Девня, „Неохим“ – Димитровград), селскостопански сдружения и кооперации, фирми от хранително-вкусовата промишленост, както и фирми за производство и търговия с минерални торове от Русия, Франция, Норвегия, Англия, Гърция. Тя произвежда още опаковки и фолиа за селското стопанство в Македония и Сърбия. Продукцията на „Асенова крепост“ заема над 54% от пазарния дял у нас в производството на тъкани торби и гъвкави контейнери; над 35% – при фолийните опаковки за селското стопанство; над 22% – при опаковките за колбаси.
– „Булхимтрейд“ ООД
Фирмата, в която „Химимпорт груп“ притежава 60% от капитала от 100 000 лв., е създадена през 2008 г. с цел концентриране и оптимизиране на дейността на дъщерните на „Химимпорт“ търговски дружества – „Рабър трейд“, „Оргахим трейдинг 2008“, „Химойл трейд“ и „Химтранс“. За периода на съществуването си „Булхимтрейд“ извършва изключително търговска дейност.
– „Химимпорт фарма“ АД
„Химимпорт фарма”“ е създадена през 2003 г., като дъщерна компания на „Химимпорт“. Дейността й обхваща представителство, внос и дистрибуция на лекарства и медицински консумативи за нуждите на здравните заведения в България. Тя е лицензирана да извършва внос на нерегистрирани в страната лекарства, а клиенти на дружеството са почти всички болници в страната. „Химимпорт фарма“ е партньор и на Министерство на здравеопазването при доставка на фактори на кръвосъсирването.
– Счетоводна къща „ХГХ консулт“ ООД
„Химимпорт“ притежава 59% от капитала на „ХГХ консулт“, която обслужва счетоводството на мегахолдинга и дъщерните му фирми, както и външни клиенти.
– „Прайм лега консулт“ ООД
Фирмата е натоварена с консултантска дейност в областта на правото, управлението, финансите, инвестициите, приватизацията, интелектуалната собственост, анализи в областта на договорната дейност и търговските отношения.
– „Бранд ню айдиъс“ ЕООД
Създадената през 2003 г. агенция за маркетингови комуникации е ангажирана с брандиране на марката „Химимпорт“ на продуктите и услугите, предлагани от дружествата на холдинга. Сред клиентите на „Бранд ню айдиъс“ са Централна кооперативна банка, „Армеец“, „България Ер“, „Проучване и добив на нефт и газ“, „Зърнени храни България“, млечната компания „Маркели“, курортен комплекс „Св. Св. Константин и Елена“, хотелите „Астера“, „Азалия“, „Плиска“ и „Елбрус“, „ЦКБ – Сила“, ПОК „Съгласие“, ЦКБ „Живот“, „Здравноосигурителна компания ЦКБ“, телевизия M SAT, вестник „Черно море“, „Алфа радио“.
– „ЦКБ риъл истейт фонд“ АДСИЦ
В дружеството със специална инвестиционна цел основни акционери са „ЦКБ груп“ (42,96%) и ЗАД „Армеец“ (23,08%). Предметът на дейност на „ЦКБ риъл истейт фонд“ обхваща инвестиране на паричните средства, набрани чрез издаване на ценни книжа, в недвижими имоти (секюритизация на недвижими имоти) посредством покупка на право на собственост и други вещни права върху имоти, извършване на строежи и подобрения в тях, с цел предоставянето им за управление, отдаване под наем, лизинг, аренда и/или продажбата им. Компанията инвестира не само в жилищни, офисни и търговски обекти, но и в индустриални имоти и земеделски земи.
–
ПРОЕКТИТЕ НА „Химимпорт“
„Целите на „Химимпорт“ за следващите години остават непроменени – увеличване темповете на растеж на компанията, затвърждаване на позициите на фирмите от инвестиционния портфейл като водещи в своите сектори не само на българския, но и на международния пазар, повишаване на ефективноста на производствените предприятия чрез непрекъснато внедряване на нови технологии и продукти, повишване репутацията и активите на дружеството.“
Това е цитат от същата тази презентация на холдинга, направена в началото на 2009 г. Въпреки че тонът е издържан в стила на фирмените доклади от ерата на социализма, не се заблуждавайте. „Насрещният план“ на ТИМ има съвсем ясни цели, точни параметри и вече отработени механизми за осъществяването му в пълен обем. Съдете сами.
„Средносрочно „Химимпорт“ изпълнява инвестиционен план, целящ развитието на проекти, свързани с недвижими имоти, собственост на групата.
Това е отрасъл, за който през последните години са положени сериозни основи и са инвестирани значителен обем собствени средства. „Химимпорт“ ще използва времето на кризата за разработване и довеждане до процес на строителство както на вече стартирани проекти, така и на проекти, предвидени за започване.“
– Спортен комплекс „Варна“ (Етап I):
изграждане на стадион с капацитет 35 000 души и 80 000 кв. м разгърната застроена площ (РЗП); с допълнителни съоръжения за професионален и любителски спорт, ресторанти, магазини с обща площ 6000 кв. м. Планираната инвeстиция е в размер на 80 млн. евро. (За строителната сага и корекцията на плановете ще стане дума малко по-късно.)
– Изграждане на мрежа от индустриално-логистични центрове с национално покритие, на базата на вече действащи центрове. Понастоящем „Химимпорт“ разполага с индустриално-логистични центрове в София (два на брой, 52 500 кв. м площ), Бургас (84 200 кв. м), Пловдив (21 800 кв. м) и Русе (161 000 кв. м, включително пристанище на река Дунав).
– Спортен комплекс Варна (Етап II): изграждане на допълнителни 120 000 кв. м офиси, магазини, жилища и 5-звезден хотел.
– Спортен комплекс „Младост“, Варна: „Химимпорт“ има договор за концесия за 35+15 години срещу изграждане на лекоатлетическа писта с капацитет 5000 зрители; търговски център, хотел и офиси. (Вече е завършен лекоатлетическият стадион, в който са инвестирани 4,5 млн. лв. Предстои вторият етап, в който ще бъдат построени спортна зала, спортен хотел и търговски център за спортни стоки. Планира се съоръжението да е напълно завършено през 2013 г.)
– Проект „Варна – юг“: включва търговски център с РЗП 120 000 кв. м и изцяло нов жилищен комплекс в гр. Варна с 1 000 000 кв. м РЗП.
– Хотел „Боровец“: 19 000 кв. м парцел, 33 000 кв. м РЗП – за продажба след построяването.
– Голф „Шабла“: 1 265 000 кв. м парцел; планирана инвестиция в размер на 80 млн. евро.
– Разширяване на мрежата от индустриално-логистични центрове: създаване на пет нови индустриално-логистични центъра в градовете Варна, Добрич, Монтана, Плевен и Видин, като съответните терени вече са собственост на компании от групата. В резултат „Химимпорт“ ще притежава мрежа с пълно национално покритие, т. е., ще бъде един от големите участници на пазара на транспортно-логистични услуги, който се очаква да остане привлекателен и в дългосрочен план поради редица благоприятни фактори – от фундаментални, като изключителното географско положение на България, до политически на национално и европейско ниво.
Толкова за „Химимпорт“. И без детайлите, списъкът на фирмите в него е впечатляващ. Империята на ТИМ обаче не свършва дотук. Останалите два холдинга от владенията й също не са за подценяване.
–
Агрохолдинг „Ловико“
Името „Ловико“ отдавна не е само марка вино,
произвеждано в избите на великотърновското градче Сухиндол. Откакто в началото на 2002 г. управлението на местния винзавод бе поето от „Химимпорт“, „Ловико Сухиндол“ стана една от визитните картички на ТИМ. И фактор в производството и търговията със селскостопанска продукция и храни, с който останалите в бранша трябва да се съобразяват.
Както повечето от придобивките на варненската триада, и тази става факт по добре отработената схема – „Химимпорт“ започва да изкупува дълговете на винпрома, а впоследствие влиза в ръководството на тогавашното дружество „Лозаро-винарска кооперация Гъмза“. След което подхваща оздравителна програма.
„Програмата целеше дружествата да излязат от финансовия колапс и да погасят задълженията си. По това време те бяха достигнали 20 млн. лв. На 21 април 2003 г. Великотърновският окръжен съд вписа обява за ликвидация на първата лозаро-винарска кооперация в България – „Гъмза Сухиндол“. Беше регистриран холдинг „Ловико България“, който обедини дружествата „Ловико София“, „Ловико Севлиево“, „Ловико Гъмза“, „Ловико Росина“, „Ловико Единство“, „Ловико Крамолин“ и „Ловико Винари“.
„Агрохолдинг Ловико“, регистриран в Севлиево, пое развитието на животновъдството и земеделието. Холдингът стопанисва 40 000 дка земя, засети със зърнени култури – пшеница, царевица, ечемик и др. Той е собственик и на животновъдната ферма в Сухиндол, която, по думите на ръководството му, е най-голямата в страната. В нея се отглеждат 1150 крави. Средно на ден в кравефермата се добиват 4,5 тона мляко и цялото количество се изкупува от „Нестле“. Агрохолдингът стопанисва и елитната ферма за биволи край Севлиево, както и свинеферма с 3000 животни. Около 280 души са постоянно заетите в рамките на агрохолдинга, като броят им се увеличава през летния сезон.
Близо 4000 дка лозя обработва дружество „Ловико Лозари“.
Над 300 души са заетите във винопроизводството“, пише през август 2004 г. „Дневник онлайн“.
„Днес биволското стадо на агрохолдинг „Ловико“ е най-голямото в България. Има 500 животни, от които 200 са дойни биволици“, допълва през 2007 г. в. „Фермер“.
„Ловико Сухиндол“ е пряк приемник на най-старата лозаро-винарска кооперация в България, основана през 1909 г. Понастоящем нашата компания е един от най-значимите фактори в българското винарство. Годишното ни производство надвишава 5 млн. литра, като около 50% от продукцията е предназначена за износ в десетки държави по целия свят“, тръби днес сайтът на винзавода.
Всъщност под името „Агрохолдинг Ловико“ в търговския регистър фигурират две акционерни дружества.
С еднакъв предмет на дейност, един и същ борд на директорите, но с различни адреси на регистрация и различен капитал. Холдингът със седалище в София е депозирал 6,1 млн. лв., а близнакът му от Севлиево – 1,15 млн. лв. Едно е името и на шефа на двата агрохолдинга – Валентин Върбанов. Той дърпа конците и на още един – „Холдинг Нов век“, също тясно свързан със селското стопанство, заедно с управителя на „Ловико импекс“ Янко Янков. Напук на названието, „Ловико импекс“ е 100% собственост на „Холдинг Нов век“ АД. Който също води към ТИМ.
На 7 януари 2009 г. в. „Дневник“ обявява: „Свързана с „Химимпорт“ компания взе „Винпром Хасково“. Ето подробностите:
„Компания, свързана с холдинговото дружество „Химимпорт“, контролирано от варненската икономическа група ТИМ, придоби три дружества от винарския бранш. „Холдинг Нов век“, където „Химимпорт“ притежава пряко 28,2%, придоби контрол над бившия най-стар държавен винпром – „Винпром Хасково“, и две дружества, близки до винарската кооперация в Сухиндол.
Според официално съобщение на Българска фондова борса „Холдинг Нов век“ вече е собственик на 100% от винарната в Хасково. Нейна по-известна марка в момента е „Мерло от Стамболово“. Цена на сделката и неин продавач не бяха обявени.
До момента според регистъра ДАКСИ „Винпром Хасково“ е било собственост на „Нова индустриална компания“, която чрез собствениците си е свързана с дружества, в чиито ръководства влизат лица от групата ТИМ. „Холдинг Нов век“ вече притежава и по 70% от капитала на „Агрохолдинг Ловико“ в София и Севлиево.
„Химимпорт“ придоби пряк контрол“ в „Холдинг Нов век“ в началото на миналата година. Холдинговото дружество притежава над 40 компании в страната, като последните няколко години значително реорганизира и окрупни собствеността си във финансовия, транспортния и зърнения бизнес.“
Така изглеждат нещата в началото на 2009 г. според вестник „Дневник“. Две години по-късно обаче, пак според ДАКСИ, „Химимпорт“ няма дялово участие в „Холдинг Нов век“, „Холдинг Нов век“ няма нищо общо с двата агрохолдинга „Ловико“, а те нямат никакви допирни точки с „Ловико импекс“. Както се казва в края на всеки епизод от сапунените сериали – следва продължение…
Май списъкът с фирмите на ТИМ наистина заприлича на протяжен сериал, чийто край не се вижда.
Въпреки досадата обаче, не мога да „изключа телевизора“ и да пропусна още една възлова съставка от фундамента на икономическия конгломерат.
– „Холдинг Варна“
Учреденият през 1996 г. холдинг към края на 2010 г. управлява капитал в размер на 5,2 млн. лв., основно в сферата на туризма, финансите и услугите. Под шапката му са 10 дъщерни предприятия – „Св. Св. Константин и Елена холдинг“ АД, „Камчия“ АД, „М-САТ кейбъл“ АД, „Варна риълтис“ АД, УД „Реал финанс асет мениджмънт“ АД, ИП „Реал финанс“ АД, „ТПО“ ЕООД, „Равда тур“ ЕООД, „Голф плюс“ ЕООД и „Електротерм“ АД. Част от фирмите развиват дейност като холдинг в холдинга, други работят с комфорта на монополисти в своята сфера, а трети просто съществуват в очакване на бъдещи експанзии. „Холдинг Варна“ има доверието и управлява инвестициите на над 15 000 частни и над 50 юридически лица“, уточнява сайтът на дружеството.
Съдейки по тишината в публичното пространство, към момента в състояние на летаргия са „Голф плюс“ и „Електротерм“ – бившият варненски завод за електроуреди „Елпрмом“.
„М-САТ кейбъл“ – един от първите кабелни оператори в България, и сега продължава да бъде лидер в бранша на територията на Североизточна България.
„Варна риълтис“, както бе прекръстен през 2008 г. „Мустанг холдинг“, е собственик на 10 фирми, сред които „Черно море прес“ – издател на едноименния варненски всекидневник, импресарската агенция „Универс 52“, мениджърът на бинго залите на ТИМ „А Ем Джи“ и свързаните с ресторантьорския бизнес „Мустанг фуд“, „М фуд Варна“ и „МС фуд Варна“.
„Реал финанс асет мениджмънт“ е лицензирано за управление на дейността на колективни инвестиционни схеми и на инвестиционни дружества от затворен тип, а инвестиционният посредник „Реал финанс“, който е обслужвал четири поредни увеличения на капитала на ЦКБ, в края на 2009 г. зае второ място в годишната класация на Българската фондова борса по брой изтъргувани лотове и трето по реализиран оборот.
ТПО е правоприемник на бившата Териториална проектантска организация – Варна,
приватизирана през 2001 г. от група физически лица. Към настоящия момент е 100% собственост на „Холдинг Варна“. Дружеството изпълнява ред поръчки за териториално-устройствени и градоустройствени планове на общини от Североизточна България. Най-мащабната от тях е изработването на Общ устройствен план и План на комуникационно-транспортната схема за територията на Варна, скандалите около които продължават да се вихрят.
Останалите три фирми от „Холдинг Варна“ са част от туристическата индустрия. „Камчия“ АД от началото на 2004 г. владее 88% от едноименния курорт край Варна. „Равда тур“, създадена за изграждането на ваканционен комплекс с площ от 92 декара в село Равда, е затихнала след построяването на апарт хотела с 58 студиа и 64 апартамента, а комплексът с име „Сънрайз клуб“ е преминал под управлението на туристическия холдинг „Св. Св. Константин и Елена“.
Днес собствениците на най-стария български курорт с над 100-годишна история менажират 10 хотела с 2200 легла, управляват капитал от 2,3 млн. лв. и властват над инфраструктурата на „Св. Константин“, 7 топли минерални извора, и широки плажове с площ близо 15 декара.
„Св. Св. Константин и Елена холдинг“
експлоатира още яхтеното пристанище в Балчик чрез дъщерното си дружество „Консорциум Марина Балчик“ и управлява казино клуб „Астера“ в едноименния хотел в курорта „Златни пясъци“. Допълнително холдингът участва с 4,1 млн. лв. в асоциираното дружество „Парк билд“ ООД, представляващи 50% от капитала му, и държи 25% от акциите в „Глория турс“ АД.
Най-мащабният проект на „Холдинг Варна“ – „Алея Първа“,
обаче тепърва предстои да бъде реализиран на площ 118 декара в Морската градина на Варна, купени от холдинга през 2009 г. Плановете предвиждат с инвестиция от 73,1 млн. лв. в непосредствена близост до плажа да изникне цял нов град за забавления – с ниски хотели, СПА центрове, кафенета, ресторанти, атракциони и дори ботаническа градина. Строителното министерство даде зелена улица за изграждането на 5 от обектите, но засега не е укрепен дори срутващият се крайбрежен скат. Освен свлачищата, активни са единствено скандалите около проекта, сертифициран като първокласен от Българската агенция за инвестиции. На тях обаче ще отделя повече внимание малко по-късно.
Логичен финал на този дълъг поменик от холдинги, АД-та и ЕООД-та е информацията, публикувана през декември 2010 г. в специално издание на финансовия всекидневник „Пари“ – „100-те най-богати българи“. Според класацията основателите на ТИМ Марин Митев и Иво Каменов са на трето място по богатство у нас с 296 млн. лв. Аз обаче сякаш повече вярвам на констатациите в статия за България на британския вестник „Файненшъл Таймс“, цитирани през юни 2008 г. от агенция „Фрогнюз“:
„Тихомир Митев, Мартин Митев и Иво Каменов са най-богатите живи българи, оцелели в едни от най-бруталните бизнес условия в Европа“.
– Следва продължение: Скандали от ново време