Автор: Петър Бучков
Фотография: Интернет
Публикувана на: 24-10-2012 г.
Бизнесът посегна на посланията на Джон Ленън и Джордж Харисън за спасение на осакатените ни души
Фирма Handicare Holding BV решила да нарече „BEATLE” произвежданите от нея електрически инвалидни колички. През януари 2004 г. тя отправила заявка до Службата относно марката на Европейската общност (СХВП) за регистрация на фигуративен знак, съставен от думата „BEATLE”.
Срещу желанието им се противопоставила корпорацията Apple Corps Ltd, основана през 60-те от легендарните Бийтълс. Apple смята, че по този начин ще бъдат засегнати интересите на редица техни – вече регистрирани, фигуративни марки, съставени от думата „BEATLES“ или „THE BEATLES“.
Фирма Handicare Holding BV решила да нарече „BEATLE” произвежданите от нея електрически инвалидни колички. През януари 2004 г. тя отправила заявка до Службата относно марката на Европейската общност (СХВП) за регистрация на фигуративен знак, съставен от думата „BEATLE”.
Срещу желанието им се противопоставила корпорацията Apple Corps Ltd, основана през 60-те от легендарните Бийтълс. Apple смята, че по този начин ще бъдат засегнати интересите на редица техни – вече регистрирани, фигуративни марки, съставени от думата „BEATLES“ или „THE BEATLES“.
След 6-годишен размисъл
на 31 май 2010 г. СХВП отхвърля заявката на производителите на инвалидни колички Handicare, като приема, че съществува сериозен риск от нарушения на правата върху притежаваните от Appleмарки „Beatles” и „The Beatles„: „Поради сходството на знаците, има вероятност при използването на заявената марка Handicare да извлича неоснователна полза от репутацията и от трайната привлекателност на марките на Apple Corps”.
Handicare, които междувременно са се преименували на You-Q BV, обжалват пред Общия съд на Европейския съюз в Люксембург. С решението си от 29-ти март 2012 г. Общият съд отхварли жалбата като заключава, че „Без да допуска грешка СХВП е приела, че има вероятност при използването на заявената марка You-Q да извлича неоснователна полза от репутацията и от трайната привлекателност на марките Apple Corps или от някои от тях”.
Всмисъл, че великите Бийтълс са символ на свобода и то основно за хора от поколението, на които най-често днес се налага да ползват инвалидни колички. И поради тази еуфория от младостта те щели да са склонни да си купуват именно уредите на Handicare (You-Q BV) с марка „BEATLE”. В буквален текст мотивите на магистратите са : „Дори да липсва вероятност от объркване съответните потребители биха пренесли качествата на по-ранните марки към стоките, означени със заявената марка. Създаденият от по-ранните марки имидж, макар да съществуват от 50 години, продължава да бъде синоним на младост и на определена контра-култура на 60-те години, която още има положителен имидж. От този положителен имидж обаче биха могли да се ползват стоките, обхванати от заявената марка, доколкото съответните потребители, които именно поради претърпяното увреждане биха били особено привлечени от много положителния имидж на свобода, младост и мобилност, свързан с марките BEATLES и THE BEATLES и това е така още повече защото една част от потребителите, за които са предназначени стоките на You-Q, принадлежат към поколението на хората, познавали продуктите на Beatles от 60-те години, а обхванатите от заявената марка стоки сега може да се отнасят за някои от тях. Следователно, това пренасяне на имидж би позволило на You-Q да въведе своя собствена марка на пазара, без да се излага на значителни рискове и без да трябва да понася разходи, по-специално за реклама, за да наложи новосъздадена марка”.
Правилата на бизнеса в Европейския съюз възтържествуваха. Но никога няма да разберем позицията по казуса на покойните Джон Ленън и Джордж Харисън, които отдадоха гениалния си творчески талант на борба за спасение на осакатените ни души!?
Всмисъл, че великите Бийтълс са символ на свобода и то основно за хора от поколението, на които най-често днес се налага да ползват инвалидни колички. И поради тази еуфория от младостта те щели да са склонни да си купуват именно уредите на Handicare (You-Q BV) с марка „BEATLE”. В буквален текст мотивите на магистратите са : „Дори да липсва вероятност от объркване съответните потребители биха пренесли качествата на по-ранните марки към стоките, означени със заявената марка. Създаденият от по-ранните марки имидж, макар да съществуват от 50 години, продължава да бъде синоним на младост и на определена контра-култура на 60-те години, която още има положителен имидж. От този положителен имидж обаче биха могли да се ползват стоките, обхванати от заявената марка, доколкото съответните потребители, които именно поради претърпяното увреждане биха били особено привлечени от много положителния имидж на свобода, младост и мобилност, свързан с марките BEATLES и THE BEATLES и това е така още повече защото една част от потребителите, за които са предназначени стоките на You-Q, принадлежат към поколението на хората, познавали продуктите на Beatles от 60-те години, а обхванатите от заявената марка стоки сега може да се отнасят за някои от тях. Следователно, това пренасяне на имидж би позволило на You-Q да въведе своя собствена марка на пазара, без да се излага на значителни рискове и без да трябва да понася разходи, по-специално за реклама, за да наложи новосъздадена марка”.
Правилата на бизнеса в Европейския съюз възтържествуваха. Но никога няма да разберем позицията по казуса на покойните Джон Ленън и Джордж Харисън, които отдадоха гениалния си творчески талант на борба за спасение на осакатените ни души!?