Макар интегриращо състезателния елемент, събитието не се ограничават с това да противопостави един на друг отделните 65 университетски отбора. Напротив,
основна задача на състезанието е да повиши познанията по медиация и практическите умения за водене на преговори сред студентите и практикуващите юристи, като в дългосрочен план осигури разпространението на алтернативните способи за извънсъдебно решаване на спорове.
Моделът, който състезанието следва, е разиграването на конфликтна ситуация, в която два различни отбора влизат в ролята на адвокат и изпълнителен директор на две отделни дружества, намиращи се в конфликт. За медиатор, подпомагащ страните в решаването на конфликта се определя професионален такъв с дългогодишна практика в сферата на международните / национални конфликти. В рамките на предоставените 90 минути двата отбора се опитват да обследват взаимните си интереси, да разберат причините, довели ги в настоящата ситуация и да генерират креативни начини за решение. Съдии (отново професионални медиатори със задълбочена практика в областта) оценяват именно възможността и уменията на отделните участници да защитават и преследват дългосрочните планове на дружествата, които представляват. С оглед това всеки отбор е получил предварително казусите, описващи фактологията на проблема и конфиденциалната информация, специфична за отделната страна.
Подготовката за състезанието включва и изработването на медиационни планове, в които
всеки отбор определя своята BATNA (най-добра алтернатива до постигнато споразумение), WATNA (най-лоша алтернатива до постигнато споразумение),
дългосрочните интереси на страните, планирана стратегия относно провежданата медиация и т.н. Всичко това позволява развитието на практически познания относно уменията за водене на преговори, определяне на бизнес интерес и балансът, който може да бъде достигнат между тях.
Предвид това надпреварата има няколко измерения: състезанието между отделните университетски отбори в качествата и уменията на участниците да участват и подпомагат процедурата по медиация, така и между отделните треньори/професионалисти относно уменията им да развият у своите състезатели задълбочени познания относно най-ефективните и иновативни техники за справяне с конфликтни ситуации.
България прави своето участие в най-престижното състезание по международна търговска медиация за 2-ра поредна година.
През 2012 г. Юлия Раданова и Мая Стоянова представиха Софийския университет „Св. Климент Охридски” като по време на своя дебют успяха да надвият всеки един от университети, срещу които се изправиха и така класираха отбора на престижното 26-то място сред всички 66 отбора. Тази годината Юлия и Мая се завръщат като треньори съответно на Софийския университет в състав Дима Александрова и Георги Иванов и на Нов Български Университет, представени от Мария Илиева и Мила Николова. Участниците на България показаха завидни умения в подхода си към конфликта и неговото овладяване, определянето на тънката линия между правна аргументация и бизнес цели и комуникацията на интересите си с насрещните страни. Срещите с представители на унивеситети от САЩ, Израел, Бразилия, Индия и т.н. само затвърдиха увереността на състезателите, че правната аргументация е само основата на бързи, ефективни и печеливши решения, от които бизнеса има нужда днес и сега.
Едно е ясно – догодина българските отбори ще са три – 3 отбора в 3-та година от участието на България в състезанието. Това звучи интересно!