Автор: Петър Бучков
Фотография: Авторът
Публикувана на: 07-10-2012 г.
Това стана факт след решението на Съда на Европейския съюз в Люксембург от 7 април 2011 г. Произнасянето на върховната правораздавателна институция на ЕС е по повод преюдициално запитване, отправено от румънска юрисдикция – Съда в Сибиу. А казусът е провокиран от правна уредба, въведена в Румъния от 1 юли 2008 г., според която трябва да се заплаща такса за замърсяване при първа регистрация на „вносно“, употребявано моторно превозно средство.
Малко след влизането на разпоредбата в сила, румънският гражданин г-н Тату си закупил кола „втора ръка“ (11-годишна) от Германия за 6600 Евро.
За да регистрира „новата“ си придобивка в родината си Румъния, трябвало да заплати такса за замърсяване в размер на 2200 Евро.
Г-н Тату смята, че този налог противоречи на правото на ЕС и поискал платената такса да му бъде възстановена. Съображенията му са, че таксата е несъвместима с правото на ЕС, защото се събира за всички употребявани превозни средства, внесени в Румъния от друга държава членка и регистрирани за първи път в Румъния, докато за вече регистрирани в Румъния подобни превозни средства тя не се събира при тяхната препродажба като употребявани превозни средства. Отправил претенцията си към съда в Сибиу, който пък отправил преюдициално запитване до Съда в Люксембург за съвместимостта на тази правна уредба в Румъния с правото на Европейския съюз.
Съдът в Люксембург отчита ,че „тази правна уредба действително има за ефект да възпира вноса и пускането в движение на употребявани превозни средства, закупени в други държави членки“. Но реши: „Таксата за замърсяване, въведена в румънската правна уредба и налагана за превозни средства при първата им регистрация в тази държава членка, противоречи на правото на Съюза“
Из мотивите:
„При тези условия въпросната правна уредба има за ефект да възпира вноса и пускането в движение в Румъния на употребявани превозни средства, закупени в други държави членки“.
„Макар правото на Съюза да не възпрепятства въвеждането от държавите членки на нови данъци, то задължава всяка държава членка да избере и организира таксите за моторните превозни средства така, че ефектът от тях да не бъде поставяне в по-благоприятно положение на продажбата на употребявани местни превозни средства и да възпира по този начин вноса на подобни употребявани превозни средства“.
„Правото на Съюза не допуска държава членка да въвежда такса за замърсяване за моторни превозни средства при първата им регистрация в тази държава членка, ако тази данъчна мярка е организирана по такъв начин, че възпира пускането в движение в тази държава членка на употребявани превозни средства, закупени в други държави членки, без обаче да възпира покупката на употребявани превозни средства на същата възраст и със същото овехтяване на националния пазар“.
Това решение на Съда на ЕС, както всяко негово произнасяне по преюдициално запитване, се превръща в закон за всички държави членки от датата на произнасянето му!
Малко след влизането на разпоредбата в сила, румънският гражданин г-н Тату си закупил кола „втора ръка“ (11-годишна) от Германия за 6600 Евро.
За да регистрира „новата“ си придобивка в родината си Румъния, трябвало да заплати такса за замърсяване в размер на 2200 Евро.
Г-н Тату смята, че този налог противоречи на правото на ЕС и поискал платената такса да му бъде възстановена. Съображенията му са, че таксата е несъвместима с правото на ЕС, защото се събира за всички употребявани превозни средства, внесени в Румъния от друга държава членка и регистрирани за първи път в Румъния, докато за вече регистрирани в Румъния подобни превозни средства тя не се събира при тяхната препродажба като употребявани превозни средства. Отправил претенцията си към съда в Сибиу, който пък отправил преюдициално запитване до Съда в Люксембург за съвместимостта на тази правна уредба в Румъния с правото на Европейския съюз.
Съдът в Люксембург отчита ,че „тази правна уредба действително има за ефект да възпира вноса и пускането в движение на употребявани превозни средства, закупени в други държави членки“. Но реши: „Таксата за замърсяване, въведена в румънската правна уредба и налагана за превозни средства при първата им регистрация в тази държава членка, противоречи на правото на Съюза“
Из мотивите:
„При тези условия въпросната правна уредба има за ефект да възпира вноса и пускането в движение в Румъния на употребявани превозни средства, закупени в други държави членки“.
„Макар правото на Съюза да не възпрепятства въвеждането от държавите членки на нови данъци, то задължава всяка държава членка да избере и организира таксите за моторните превозни средства така, че ефектът от тях да не бъде поставяне в по-благоприятно положение на продажбата на употребявани местни превозни средства и да възпира по този начин вноса на подобни употребявани превозни средства“.
„Правото на Съюза не допуска държава членка да въвежда такса за замърсяване за моторни превозни средства при първата им регистрация в тази държава членка, ако тази данъчна мярка е организирана по такъв начин, че възпира пускането в движение в тази държава членка на употребявани превозни средства, закупени в други държави членки, без обаче да възпира покупката на употребявани превозни средства на същата възраст и със същото овехтяване на националния пазар“.
Това решение на Съда на ЕС, както всяко негово произнасяне по преюдициално запитване, се превръща в закон за всички държави членки от датата на произнасянето му!