Автор: Петър Бучков
Фотография: vacanto.bg
Публикувана на: 01-10-2013 г.
Стремежът на човека към водата е неудържим, независимо от агрегатното й състояние. На това лежи и философията на туристическия бизнес. С настъпването на есента туроператорите естествено пренасочиха интереса си от почитателите на допира с морето към феновете на зимните спортове. Конкуренцията в бранша е абсолютна, което води до прилагане на все по-агресивни кампании за привличане на клиенти. Често в „битката” се достига до преминаване границата на лоялността чрез използване на заблуждаващи търговски практики. Това, обаче, е забранено от правилата на Европейския съюз, тъй като нарушава една от основополагащите му ценности – правата на потребителя.
В навечерието на новия ски-сезон по темата се произнесе с решение и Съдът на ЕС в Люксембург.
Сблъсък за туристи в австрийските алпийски курорти
е конкретният казус по делото пред Съда в Люксембург.
Действащите лица са две туристически агенции от Инсбрук – сърцето на зимния туризъм в Австрия, в конкуренция за клиенти през зимния сезон на 2012 г.
Team4 Travel е специализирана в продажбата на зимни почивки и ски курсове в Австрия за ученически групи от Великобритания. В брошурата си за зимния сезон на 2012 г. обявявя,
че за определени дати някои хотели могат да бъдат резервирани само като се използват нейните услуги.
С договори съответните хотели са гарантирали такива изключителни права на Team4 Travel, но за същите дати са предоставили квоти и на конкурентната туристическа агенция
CHS Tour Services, намираща се също в Инсбрук. Към момента на разпространение на брошурите си Team4 Travel не знае за това.
CHS Tour Services счита, че обявяването на изключителни права в брошурите на Team4 Travel нарушава забраната за нелоялни търговски практики
и иска австрийските юрисдикции да забранят на Team4 Travel използването на такова обявяване.
Първите две съдебни инстанции отхвърлят искането.
Според тях не е налице нелоялна практика, тъй като Team4 Travel била спазила изискванията за дължима професионална грижа чрез гарантираните й от хотелите изключителни права.
CHS Tour Services обжалва на последна инстанция пред Върховния съд на Австрия (Oberster Gerichthof).
Върховният съд отбелязва, че информацията за изключителните права, съдържаща се в брошурите на Team4 Travel, е обективно невярна.
Тя отговаря на всички критерии, изрично предвидени в това отношение от Директивата за нелоялни търговски практики ( Директива 2005/29/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 11 май 2005 година относно нелоялни търговски практики от страна на търговци към потребители на вътрешния пазар и изменение на Директива 84/450/ЕИО на Съвета, Директиви 97/7/EО, 98/27/EО и 2002/65/EО на Европейския парламент и на Съвета, и Регламент (EО) № 2006/2004 на Европейския парламент и на Съвета) , поради което от гледна точка на средния потребител представлява заблуждаваща търговска практика.
Все пак върховните австрийски магистрати решават да се обърнат към Съда на ЕС с искане на тълкуване на Директивата за нелоялни търговски практики в следната насока:
„Дали, преди дадена практика да се квалифицира като заблуждаваща и следователно като нелоялна и забранена, следва да се провери и изпълнението на критериите за противоречие с изискванията за дължима професионална грижа, каквото противоречие в случая липсва, тъй като Team4 Travel е направила всичко възможно, за да си гарантира изключителните права, на които се позовава в брошурите си”.
Решението на Съдът в Люксембург:
„В случай, когато дадена търговска практика отговаря на всички критерии, изрично посочени от разпоредбата (чл.6, параграф 1) от директивата, специално уреждаща заблуждаващите практики по отношение на потребителя, не следва да се проверява дали такава практика противоречи и на изискванията за дължима професионална грижа по смисъла на същата директива, за да може правомерно да бъде считана за нелоялна и следователно забранена.
Съгласно приложимата разпоредба от директивата
заблуждаващият характер на дадена търговска практика зависи единствено от обстоятелството, че е измамна, тъй като съдържа невярна информация, или че като цяло може да заблуди средния потребител
по отношение по-специално на естеството или основните характеристики на даден продукт или услуга и че поради това е възможно да подтикне потребителя да вземе решение за сделка, което в противен случай не би взел. В този смисъл елементите от фактическия състав на заблуждаващата търговска практика изхождат основно от гледната точка на потребителя, към който нелоялните търговски практики са насочени.
Когато отговаря на посочените характеристики, практиката трябва да се счита за заблуждаваща и следователно за нелоялна и забранена,
без да е необходимо да се проверява условието, което се съдържа в друга разпоредба (чл. 5, параграф 2, буква а) от същата директива, установяваща общата дефиниция на нелоялните търговски практики и отнасяща се до сферата на предприемача – за противоречие на практиката на изискванията за дължима професионална грижа.
Така в случаите на заблуждаващи търговски практики директивата гарантира високо равнище на защита на потребителите. Тези практики, както и агресивните търговски практики, са най-често срещаните нелоялни търговски практики”.
ПС Това решение на Съда на ЕС обвързва и българските съдилища, когато пред тях бъде поставен подобен казус. Остава да видим как на практика се секват нелоялни, заблуждаващи практики в туристическия бизнес. В решението не става дума за санкции. Ала без налагане на сериозни парични глоби е ясно, че те ще продължат да са част от играта, независимо, че са забранени според правилата на ЕС!
В навечерието на новия ски-сезон по темата се произнесе с решение и Съдът на ЕС в Люксембург.
Сблъсък за туристи в австрийските алпийски курорти
е конкретният казус по делото пред Съда в Люксембург.
Действащите лица са две туристически агенции от Инсбрук – сърцето на зимния туризъм в Австрия, в конкуренция за клиенти през зимния сезон на 2012 г.
Team4 Travel е специализирана в продажбата на зимни почивки и ски курсове в Австрия за ученически групи от Великобритания. В брошурата си за зимния сезон на 2012 г. обявявя,
че за определени дати някои хотели могат да бъдат резервирани само като се използват нейните услуги.
С договори съответните хотели са гарантирали такива изключителни права на Team4 Travel, но за същите дати са предоставили квоти и на конкурентната туристическа агенция
CHS Tour Services, намираща се също в Инсбрук. Към момента на разпространение на брошурите си Team4 Travel не знае за това.
CHS Tour Services счита, че обявяването на изключителни права в брошурите на Team4 Travel нарушава забраната за нелоялни търговски практики
и иска австрийските юрисдикции да забранят на Team4 Travel използването на такова обявяване.
Първите две съдебни инстанции отхвърлят искането.
Според тях не е налице нелоялна практика, тъй като Team4 Travel била спазила изискванията за дължима професионална грижа чрез гарантираните й от хотелите изключителни права.
CHS Tour Services обжалва на последна инстанция пред Върховния съд на Австрия (Oberster Gerichthof).
Върховният съд отбелязва, че информацията за изключителните права, съдържаща се в брошурите на Team4 Travel, е обективно невярна.
Тя отговаря на всички критерии, изрично предвидени в това отношение от Директивата за нелоялни търговски практики ( Директива 2005/29/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 11 май 2005 година относно нелоялни търговски практики от страна на търговци към потребители на вътрешния пазар и изменение на Директива 84/450/ЕИО на Съвета, Директиви 97/7/EО, 98/27/EО и 2002/65/EО на Европейския парламент и на Съвета, и Регламент (EО) № 2006/2004 на Европейския парламент и на Съвета) , поради което от гледна точка на средния потребител представлява заблуждаваща търговска практика.
Все пак върховните австрийски магистрати решават да се обърнат към Съда на ЕС с искане на тълкуване на Директивата за нелоялни търговски практики в следната насока:
„Дали, преди дадена практика да се квалифицира като заблуждаваща и следователно като нелоялна и забранена, следва да се провери и изпълнението на критериите за противоречие с изискванията за дължима професионална грижа, каквото противоречие в случая липсва, тъй като Team4 Travel е направила всичко възможно, за да си гарантира изключителните права, на които се позовава в брошурите си”.
Решението на Съдът в Люксембург:
„В случай, когато дадена търговска практика отговаря на всички критерии, изрично посочени от разпоредбата (чл.6, параграф 1) от директивата, специално уреждаща заблуждаващите практики по отношение на потребителя, не следва да се проверява дали такава практика противоречи и на изискванията за дължима професионална грижа по смисъла на същата директива, за да може правомерно да бъде считана за нелоялна и следователно забранена.
Съгласно приложимата разпоредба от директивата
заблуждаващият характер на дадена търговска практика зависи единствено от обстоятелството, че е измамна, тъй като съдържа невярна информация, или че като цяло може да заблуди средния потребител
по отношение по-специално на естеството или основните характеристики на даден продукт или услуга и че поради това е възможно да подтикне потребителя да вземе решение за сделка, което в противен случай не би взел. В този смисъл елементите от фактическия състав на заблуждаващата търговска практика изхождат основно от гледната точка на потребителя, към който нелоялните търговски практики са насочени.
Когато отговаря на посочените характеристики, практиката трябва да се счита за заблуждаваща и следователно за нелоялна и забранена,
без да е необходимо да се проверява условието, което се съдържа в друга разпоредба (чл. 5, параграф 2, буква а) от същата директива, установяваща общата дефиниция на нелоялните търговски практики и отнасяща се до сферата на предприемача – за противоречие на практиката на изискванията за дължима професионална грижа.
Така в случаите на заблуждаващи търговски практики директивата гарантира високо равнище на защита на потребителите. Тези практики, както и агресивните търговски практики, са най-често срещаните нелоялни търговски практики”.
ПС Това решение на Съда на ЕС обвързва и българските съдилища, когато пред тях бъде поставен подобен казус. Остава да видим как на практика се секват нелоялни, заблуждаващи практики в туристическия бизнес. В решението не става дума за санкции. Ала без налагане на сериозни парични глоби е ясно, че те ще продължат да са част от играта, независимо, че са забранени според правилата на ЕС!