Автор: Методи Манченко
Фотография: Хачик Румян
Публикувана на: 29-10-2012 г.
След Шампионската лига следващата голяма битка в България ще е за Олимпийските игри 2014 г. и 2016 година. МОК (Междунардния олимпийски комитет) отхвърли офертата на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU), в която членува БНТ, за закупуването на правата за тях. Това се случи в третия кръг от търга с тайно наддаване, консултиран от IMG, най-голямата американска агенция за посредничество в областта на спорта.EBU за първи път в историята губи олимпийски игри.
Въпреки че купува спортни права от името на своите 75 членове и винаги е имал в сделките „гаранцията“ на „големите пет“ телевизионни оператора във Великобритания, Германия, Испания, Франция и Италия.
МОК и IMG „пробиха“ статуквото с две сделки – с италианската Sky и с турската Fox. Съседската телевизия Fox например ще плати три пъти повече, отколкото обществената TRT плати за игрите през 2010 и 2012 г. по договора с EBU.
В първия кръг от търга през лятото EBU предложи 726 млн. долара – малко повече пари от платените за олимпиадите през 2010 г. във Ванкувър – и 2012 г. в Лондон.
Хората на Жак Рох нарекоха офертата незадоволителна,
защото очакват 4 млрд. долара от продажба на TV-права за двете олимпиади през 2014 г. в Сочи и през 2016 година. Което означава поне два пъти повече от досегашните плащания.
След шамара от Лозана президентът на EBU Фриц Плитген каза: „Много съжаляваме за решението на МОК. Работим с тях от 1959 г. да представяме игрите на възможно най-голяма аудитория, като осигуряваме максимална публичност на олимпийските спортове не само по време на игрите, но и в четирите години между тях.
Членовете на EBU са изненадани от финансовите очаквания на МОК.
Съжаляваме, че не бяха взети предвид големите инвестиции, които сме правили досега за TV-права, както и качеството на отразяването на световни, европейски и национални първенства по олимпийските спортове.“
Аргументите в полза на обществените телевизии са: финансовата криза, безплатното показване на олимпиадите на всички граждани в Европа, опитните екипи и т.н.
МОК заобикали държавната Rai, но това няма да се отрази на зрителския интерес в Италия, защото избраната „Sky Italia“ има опит и добър пазарен дял. В Турция съществуват притеснения, защото Fox има кратка история и не е ясно дали ще се справи.
Медийният директор на МОК Тимо Луме е убеден, че след Италия ще бъдат сключени сделки с другите „четири големи“ от EBU – Великобритания, Германия, Франция и Испания. Той загатна за интерес от компании, които искат да купят права за „две или повече страни“. Такива са Modern Times Group – за Скандинавия и Балтийския регион, и Central European Media Enterprises – за Източна Европа.
Българската връзка.
През 2008 г. двата консорциума Modern Times Group Central и European Media Enterprises обявиха, че са в процес на сделки за придобиването от тях на TV-права в България с „Нова телевизия“, TV2 и спортния канал „Ринг“.
Това означава, че в България няма да се повтори моделът на отразяването на Евро’2008, защото евентуално за правата ще спорят повече канали със свободен прием на територията на цялата страна. В търга за „Евро’2008“ участваха само БНТ и кабелният оператор „Диема“, който спечели с по-висока цена въпреки непълното покритие на теритиорията на страната.
В края на годината за
търга, проведен от УЕФА за правата на Шампионската лига
и Лига Европа, участваха всички основни играчи на пазара: БНТ, bTV, „Диема“, ТV7, TV2 и „Ринг“. Лъвският пай отнесе TV2, който взе мачовете от Шампионската лига с право на първи избор. БНТ се сдоби с мачовете до финал от Лига Европа с право на първи избор от всеки кръг от груповата фаза нататък. Останалите мачове в двата пакета отидоха съответно – в TV2 и „Ринг“ за Лига Европа, и в „Диема“ за Шампионската лига.
Междувременно
проектът за допълнение и изменение на Закона за радио и телевизия (ЗРТ),
който трябваше да мине на второ четене до края на годината, предвижда ускоряване на преминаването от аналогово към цифрово разпръскване на сигнала. Освен по-доброто качество, цифровизацията либерализира пазара и създава предпоставка за саморегулация на сектора и по-гъвкаво използване на рекламата.
Мултиплексите, които ще предлагат теоретично още от края на 2009 г. по две програми на основните играчи на TV-пазар в България, ще съумеят в известна степен да отговорят на последните тенденции в стратегията на МОК за продажба на правата на Олимпийските игри.
Защото става въпрос именно за оператори, които имат възможност за предаване на отделни олимпийски спортове на отделна платформа/канал. В МОК разчитат зрителят да трябва да си плаща, в противовес на практиката за излъчването в свободен ефир на състезания по преценка на съответната телевизия.
В България моделът „плати, за да гледаш“ не проработи
с експеримента, проведен от „Диема екстра“ с най-гледаните мачове от английската „Премиършип“. От друга страна Европейската директива за аудио-визуални услуги облекчи рекламните правила в телевизията. И позволи на търговските съобщения да станат интегрирана част от програмното съдържание.
Всичко, което не е изрично забранено, е позволено. Това открива възможността, която досега е забранена от ЗРТ, рекламодателите да позиционират продукти в телевизионни предавания – естествено със съответния надпис.
Срокът, отпуснат от Европейската комисия за въвеждане на директивата за аудио-визуални услуги в националните законодателства на страните членки, е декември 2009 г. Това ще предостави възможност за още по-голяма конкуренция за зрители и реклами. Тогава „златната хапка“ олимпийски игри ще стане още по-апетитна и ще задвижи ново изкачване по спиралата на наддаването за спортни телевизионни права на българския пазар.
Въпреки че купува спортни права от името на своите 75 членове и винаги е имал в сделките „гаранцията“ на „големите пет“ телевизионни оператора във Великобритания, Германия, Испания, Франция и Италия.
МОК и IMG „пробиха“ статуквото с две сделки – с италианската Sky и с турската Fox. Съседската телевизия Fox например ще плати три пъти повече, отколкото обществената TRT плати за игрите през 2010 и 2012 г. по договора с EBU.
В първия кръг от търга през лятото EBU предложи 726 млн. долара – малко повече пари от платените за олимпиадите през 2010 г. във Ванкувър – и 2012 г. в Лондон.
Хората на Жак Рох нарекоха офертата незадоволителна,
защото очакват 4 млрд. долара от продажба на TV-права за двете олимпиади през 2014 г. в Сочи и през 2016 година. Което означава поне два пъти повече от досегашните плащания.
След шамара от Лозана президентът на EBU Фриц Плитген каза: „Много съжаляваме за решението на МОК. Работим с тях от 1959 г. да представяме игрите на възможно най-голяма аудитория, като осигуряваме максимална публичност на олимпийските спортове не само по време на игрите, но и в четирите години между тях.
Членовете на EBU са изненадани от финансовите очаквания на МОК.
Съжаляваме, че не бяха взети предвид големите инвестиции, които сме правили досега за TV-права, както и качеството на отразяването на световни, европейски и национални първенства по олимпийските спортове.“
Аргументите в полза на обществените телевизии са: финансовата криза, безплатното показване на олимпиадите на всички граждани в Европа, опитните екипи и т.н.
МОК заобикали държавната Rai, но това няма да се отрази на зрителския интерес в Италия, защото избраната „Sky Italia“ има опит и добър пазарен дял. В Турция съществуват притеснения, защото Fox има кратка история и не е ясно дали ще се справи.
Медийният директор на МОК Тимо Луме е убеден, че след Италия ще бъдат сключени сделки с другите „четири големи“ от EBU – Великобритания, Германия, Франция и Испания. Той загатна за интерес от компании, които искат да купят права за „две или повече страни“. Такива са Modern Times Group – за Скандинавия и Балтийския регион, и Central European Media Enterprises – за Източна Европа.
Българската връзка.
През 2008 г. двата консорциума Modern Times Group Central и European Media Enterprises обявиха, че са в процес на сделки за придобиването от тях на TV-права в България с „Нова телевизия“, TV2 и спортния канал „Ринг“.
Това означава, че в България няма да се повтори моделът на отразяването на Евро’2008, защото евентуално за правата ще спорят повече канали със свободен прием на територията на цялата страна. В търга за „Евро’2008“ участваха само БНТ и кабелният оператор „Диема“, който спечели с по-висока цена въпреки непълното покритие на теритиорията на страната.
В края на годината за
търга, проведен от УЕФА за правата на Шампионската лига
и Лига Европа, участваха всички основни играчи на пазара: БНТ, bTV, „Диема“, ТV7, TV2 и „Ринг“. Лъвският пай отнесе TV2, който взе мачовете от Шампионската лига с право на първи избор. БНТ се сдоби с мачовете до финал от Лига Европа с право на първи избор от всеки кръг от груповата фаза нататък. Останалите мачове в двата пакета отидоха съответно – в TV2 и „Ринг“ за Лига Европа, и в „Диема“ за Шампионската лига.
Междувременно
проектът за допълнение и изменение на Закона за радио и телевизия (ЗРТ),
който трябваше да мине на второ четене до края на годината, предвижда ускоряване на преминаването от аналогово към цифрово разпръскване на сигнала. Освен по-доброто качество, цифровизацията либерализира пазара и създава предпоставка за саморегулация на сектора и по-гъвкаво използване на рекламата.
Мултиплексите, които ще предлагат теоретично още от края на 2009 г. по две програми на основните играчи на TV-пазар в България, ще съумеят в известна степен да отговорят на последните тенденции в стратегията на МОК за продажба на правата на Олимпийските игри.
Защото става въпрос именно за оператори, които имат възможност за предаване на отделни олимпийски спортове на отделна платформа/канал. В МОК разчитат зрителят да трябва да си плаща, в противовес на практиката за излъчването в свободен ефир на състезания по преценка на съответната телевизия.
В България моделът „плати, за да гледаш“ не проработи
с експеримента, проведен от „Диема екстра“ с най-гледаните мачове от английската „Премиършип“. От друга страна Европейската директива за аудио-визуални услуги облекчи рекламните правила в телевизията. И позволи на търговските съобщения да станат интегрирана част от програмното съдържание.
Всичко, което не е изрично забранено, е позволено. Това открива възможността, която досега е забранена от ЗРТ, рекламодателите да позиционират продукти в телевизионни предавания – естествено със съответния надпис.
Срокът, отпуснат от Европейската комисия за въвеждане на директивата за аудио-визуални услуги в националните законодателства на страните членки, е декември 2009 г. Това ще предостави възможност за още по-голяма конкуренция за зрители и реклами. Тогава „златната хапка“ олимпийски игри ще стане още по-апетитна и ще задвижи ново изкачване по спиралата на наддаването за спортни телевизионни права на българския пазар.