Темата вълнува изключително гражданите на ЕС в държавите с нормален ЖП транспорт. Докато ние почнахме да се кръстим преди да яхнем трена с молби дано не се запали, докато стигне до крайната гара…
Провокация на процеса е конфликт между ЖП превозвача Westbahn Management GmbH и управителят на железопътната инфраструктура на Австрия ÖBB-Infrastruktur AG.
Westbahn предоставя услуги за железопътен превоз на пътници по линията Виена — Залцбург и то с влакове, последен писък на модата. ÖBB-Infrastruktur AG управлява по-голямата част от австрийската железопътна мрежа, включително линията Виена—Залцбург и разполага с данни в реално време относно положението на всички влакове, движещи се по управляваната от него австрийска железопътна мрежа. Тези данни се съобщават на различните железопътни предприятия, когато те се отнасят до влаковете на посочените предприятия.
Westbahn Management моли ÖBB-Infrastruktur да му предостави в реално време данните за влаковете на други железопътни предприятия, за да може да информира своите пътници за актуалното време на заминаване на влаковете и да осигури връзки.
ÖBB-Infrastruktur отказва да даде достъп до тази информация с мотива,
че по принцип предоставя само данните, които се отнасят до съответното железопътно предприятие, и съветва Westbahn да се оправя, като сключи споразумения с другите жп-превозвачи за обмен на информация. Това се оказва доста сложен процес, а и се обезсмисля ролята на управителя на инфраструктурата ÖBB, който разполага с цялата информация.
Westbahn Management смятат, че отказът на ÖBB да им предостави тези данни противоречи на правото на Европейския съюз и се обръщат за разрешаване на спора към Schienen-Control Kommission – компетентната юрисдикция за разрешаване на споровете, свързани с пазарите на железопътни услуги.
Schienen-Control Kommission изпраща преюдициални въпроси до Съда в Люксембург:
Дали информацията за основните връзки трябва да съдържа освен обявеното в разписанието време на заминаване, също и информация за закъсненията или отмяната на тези влакове за връзка и в частност отнасящите се до другите железопътни предприятия. От друга страна, дали управителят на инфраструктурата е длъжен да предоставя по недискриминационен начин в реално време данните за положението на влаковете, управлявани от другите железопътни предприятия, когато тези влакове осигуряват основните връзки.
Окончателното решение на Съда на Европейския съюз:
– За да се зачетат интересите на пътниците, както и преследваните от правото на Съюза общи цели, предоставената на пътниците информация трябва да им бъде полезна.
– Информацията за закъсненията или отмяната на влакове за връзка, която пътникът е могъл да узнае от информационните табла преди своето заминаване — ако се предположи, че тя е била известна към този момент — представлява елемент, който също така трябва да бъде съобщен на пътника, когато тези закъснения или тази отмяна на влакове настъпят след неговото заминаване. В противен случай, пътникът би бил информиран само за предвиденото разписание на основните връзки, но не и за настъпилите след неговото заминаване промени, поради които предоставената му информация е остаряла.
– Железопътните предприятия имат задължението да предоставят в реално време информация за основните връзки. Това задължение е насочено към всички основни връзки, които включват както основните връзки на съответното железопътно предприятие, така и осигуряваните от другите железопътни предприятия.
– Ограничителното тълкуване на информацията, до която пътниците трябва да имат достъп, би попречило на прехвърлянето на последните. То би поставило под въпрос постигането на преследваната от правото на Съюза цел за информиране, като насърчи пътниците да предпочитат големите железопътни предприятия, които биха били в състояние да им предоставят в реално време информация за всички етапи от тяхното пътуване.
– Относно задълженията на управителя на железопътната инфраструктура, Съдът отбелязва, че за осигуряването на лоялна конкуренция на пазара на железопътен превоз на пътници трябва да се даде възможност на всички железопътни предприятия да им предоставят услуги със сходно качество. Поради това за целите на упражняване на правото на достъп до железопътната инфраструктура, на железопътните предприятия трябва в реално време да се предоставя информация от управителя на инфраструктурата относно основните връзки, осигурявани от другите железопътни предприятия.
– Информацията, намираща се на информационните табла на различните гари, не може да се приеме за информация с поверителен или чувствителен характер, който да попречи на нейното разкриване на различните засегнати железопътни предприятия.
– Управителят на железопътната инфраструктура е длъжен да предоставя на железопътните предприятия по недискриминационен начин в реално време данните за влаковете, използвани от другите железопътни предприятия, когато тези влакове осигуряват основни връзки.