Автор: Петър Бучков
Фотография: Личен архив
Публикувана на: 24-10-2012 г.
Защо обжалвахте проведените от СЕМ избори за генерален директор на БНТ?
От 17 години, от приемането на България в Съвета на Европа, работя в областта на медийната регулация.
Професионално, пък и емоционално, съм била съпричастна към цялостния процес на легализиране на българската радио- и телевизионна среда, на трансформацията на държавните медии в обществени. Бях член на авторския екип, който създаде проект на закон за радиото и телевизията „Свободно слово“ през 1998 г., към който Европейската комисия имаше само две забележки, но той така и не влезе в пленарна зала и беше заместен от друг. През 2002 г., след прекратяване на мандата на СЕМ, бях координатор на програма „Обществени медии в Югоизточна Европа“ на Съвета на Европа и Световната федерация на журналистите и отново със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия внесохме в Парламента предложения за промени в ЗРТ, свързани с управлението, финансирането и обществения надзор на БНТ и БНР, но отново те не стигнаха до обсъждане. Като член на НСРТ и член на Постоянния комитет по трансгранична телевизия към Съвета на Европа сезирах европейските институции за най- голямата криза в БНР през 2000 г. Познавам в детайли проблемите в сегашния ЗРТ и на практика исках да видя дали след 10 години действат същите механизми и процедури на вземане на решения. Няма нищо по-страшно за демокрацията от двойното дъно – демократични пледоарии и други мотиви за вземане на решения.
Затова законността и спазването на предварително обявените процедури са единственият атестат за принципност, демократичност и компетентност при вземане на решения за управление на медия, работеща в обществен интерес и издържана от парите на данъкоплатците.
А работата ми като преподавател в Софийския университет ме прави независима при вземане на такова важно решение.
От 17 години, от приемането на България в Съвета на Европа, работя в областта на медийната регулация.
Професионално, пък и емоционално, съм била съпричастна към цялостния процес на легализиране на българската радио- и телевизионна среда, на трансформацията на държавните медии в обществени. Бях член на авторския екип, който създаде проект на закон за радиото и телевизията „Свободно слово“ през 1998 г., към който Европейската комисия имаше само две забележки, но той така и не влезе в пленарна зала и беше заместен от друг. През 2002 г., след прекратяване на мандата на СЕМ, бях координатор на програма „Обществени медии в Югоизточна Европа“ на Съвета на Европа и Световната федерация на журналистите и отново със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия внесохме в Парламента предложения за промени в ЗРТ, свързани с управлението, финансирането и обществения надзор на БНТ и БНР, но отново те не стигнаха до обсъждане. Като член на НСРТ и член на Постоянния комитет по трансгранична телевизия към Съвета на Европа сезирах европейските институции за най- голямата криза в БНР през 2000 г. Познавам в детайли проблемите в сегашния ЗРТ и на практика исках да видя дали след 10 години действат същите механизми и процедури на вземане на решения. Няма нищо по-страшно за демокрацията от двойното дъно – демократични пледоарии и други мотиви за вземане на решения.
Затова законността и спазването на предварително обявените процедури са единственият атестат за принципност, демократичност и компетентност при вземане на решения за управление на медия, работеща в обществен интерес и издържана от парите на данъкоплатците.
А работата ми като преподавател в Софийския университет ме прави независима при вземане на такова важно решение.
В изказванията си за нарушения при избора говорите за „есенцията“. Това означава, че е имало бая още миризми. На какво ухаят те?
Аз съм експерт и предпочитам да говоря по същество за качествата на проведения конкурс. Поддържам оплакване за недействителност на обжалваното решение поради липса на удостоверена компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно-производствените правила, несъответствие с целите на ЗРТ. От обявяването на конкурса до излизането на решението на СЕМ конкурсът е съпътстван от толкова много нарушения на ЗРТ и процедурата, че не ми се мисли как СЕМ осъществява своите правомощия. Този орган не е в необходимата степен независим и специализиран, това може да се види във всяка експертиза на Съвета на Европа и Европейския съюз за радио и телевизия. Основната причина е в самия ЗРТ, който дава поле на субективизма, на правене на процедури, които не се прилагат като подзаконови актове.
Вярно ли е, че вашият дипломант мистър „Панорама“- Бойко Василев, се е опитал да ви убеди да оттеглите жалбите си до ВАС и прокуратурата?
Бойко Василев е най-големият застъпник на Вяра Анкова в БНТ. Той непрекъснато повтаря, че тя не е крала.
Но документите, които предоставих на Главния прокурор, са свързани с вземане на решения на Бюджетната комисия в БНТ, които показват пълна безстопанственост, пилеене на средства, формиране на бюджети, които очевидно показват нецелесъобразно разходване на средства в огромни размери, които ощетяват държавата.
В концепцията си аз обещах прокурорска проверка за огромния бюджетен дефицит… А Вяра Анкова излъга СЕМ, че е участвала само във вземане на решения, свързани с дирекция „Новини и актуални предавания“.
Ако съдът касира изборите, ще се кандидатирате ли отново?
Опитите на Георги Лозанов да представи моята жалба като реакция на лично самолюбие са смешни. Зад гърба си имам дейност и биография, която може да покаже на какви принципи основавам своята професионална дейност. При кризата в БНР всеки ден членове на НСРТ и политици ме обвиняваха, че дискредитирам пред европейски институции България. Аз не съм човек, който е злоупотребявал през годините с медийните си изяви, появявам се като експерт в проблемни ситуации, за да изразя професионалната си позиция.
Застрашена ли е свободата на изразяване от случващото се в медийното пространство на България?
България влезе в Европейския съюз с деформирана и неконкурентна медийна среда. Медийният пазар страда от дефицити, реална опасност от монополи, липса на инструменти за прозрачност и равнопоставеност на играчите на пазара, слаби и неефективни журналистически синдикати.
Очаквате ли отглас от европейските и световните журналистически организации, които сте сезирали?
У нас се подготвя нов ЗРТ. Задължителна е експертизата на европейските институции. Реакцията ще бъде по същество и ще е свързана с това, доколко вижданията на спечелилия кандидат отговарят на европейските практики за управление и организация на дейността в обществените телевизии, с финансирането и принципите на формиране на програмната политика в БНТ.
Има ли шанс обществената ни телевизия да стане свръхгледана – аналог на ВВС?
Разбира се. Ако следва обществения интерес и потребности. Ако е обърната към зрителя, а не към управляващите, които и да са те. Ако е истински прозорец към културата и познанието. Ако програмата е качествена и популярна, ако е желан гост в нашия дом.