Автор: HOPE
Фотография: Интернет
Публикувана на: 02-03-2013 г.
Много е кофти, когато усетиш, че най-добрият ти приятел-закрилник те е превърнал в „крепостен”. Кофти е и обратното – да те предаде човек, на който си помагал да се развива и си му пазел интересите.
В тази драматична равнина попада и „топлата връзка” между професионалните организации и техните членове.
Но възникват „отклонения” и Съдът на Европейския съюз сложи ред във взъимоотношенията с едно фундаментално решение, което буквално гласи: „Правото на Съюза не допуска професионална организация да налага на членовете си система на задължително обучение, която отчасти премахва конкуренцията и създава дискриминационни условия в ущърб на конкурентите на тази организация”.
Казусът е португалски, но решението касае правовия ред във всички държави в Европейския съюз.
В Португалия експерт-счетоводителите са задължени да членуват в професионалната организация (синдикат) Организация на експерт-счетоводителите (Ordem dos Técnicos Oficiais de Contas, OTOC). От своя страна синдикатът ОТОС е длъжна да представлява и защитава професионалните интереси на членовете си и да контролира всички аспекти, свързани с упражняваните от тях функции.
Но какво се случва.
В Португалия експерт-счетоводителите са длъжни по силата на приет от OTOC правилник да получат за всяка от последните две години средно по 35 образователни кредита от обучения, проведени или одобрени от OTOC. Правилникът за образователните кредити, също приет от OTOC, предвижда за тази цел два вида обучения. От една страна, институционално обучение (с максимален хорариум от шестнадесет часа), насочено към законодателните инициативи и промени и професионално-етичните норми на поведение. Такова обучение може да провежда само OTOC. Всеки експерт-счетоводител трябва да придобие дванадесет кредита годишно от институционални обучения. От друга страна, професионално обучение (с хорариум над шестнадесет часа), състоящо се от учебни занятия, чиято цел е участниците да придобият познания по въпроси, свързани с професията. Освен OTOC такова обучение могат да провеждат и регистрираните към OTOC институции.
Решението дали да се регистрира или не дадена обучаваща институция и решението дали да се одобрят или не предлаганите от тези институции обучителни курсове се вземат от OTOC след заплащането на такса.
Правилникът за образователните кредити накърнява конкуренцията на пазара на задължителното обучение на експерт-счетоводителите на цялата територия на страната
Това е решението от 7 май 2010 г. на португалският Орган по конкуренцията (б.ред. аналог на нашенската Комисия за защита на конкуренцията), с което налага глоба на ОТОС, затова че изкуствено разделя пазара с решението си, като запазва за себе си една трета, а на другата част от налага дискриминационни условия в ущърб на конкурентите на организацията.
Синдикатът OTOC протестира. За да разреши спора, Лисабонският апелативен съд отправя преюдициално запитване до Съда на ЕС в Люксембург във връзка с прилагането на правото на ЕС в областта на конкуренцията по отношение на професионалните организации.
Решението на върховните евромагистрати в Люксембург:
„Правилник, приет от професионална организация като OTOC, трябва да се счита за решение на сдружение на предприятия по смисъла на правото на Съюза в областта на конкуренцията.
Обстоятелството, че професионална организация като OTOC е длъжна съгласно правната уредба да установи система на задължително обучение за своите членове, не може да изключи от приложното поле на европейското конкурентно право нормите, приети от тази професионална организация,
при условие че същите изцяло произтичат от самостоятелни действия на тази организация. В допълнение, обстоятелството, че тези норми нямат пряко отражение върху икономическата дейност на членовете на професионалната организация, не изключва прилагането на правото на Съюза в областта на конкуренцията, тъй като нарушението, в което е упрекната тази организация, се отнася до пазар, на който самата тя извършва икономическа дейност.
Правилник, приет от професионална организация, с който се установява система на задължително обучение на експерт-счетоводителите, за да се осигури качеството на предлаганите от тях услуги, представлява забранено от правото на Съюза ограничение на конкуренцията, доколкото премахва конкуренцията на съществена част от съответния пазар, с което облагодетелства въпросната професионална организация, и доколкото налага дискриминационни условия на другата част от този пазар в ущърб на конкурентите на тази организация — обстоятелства, които националната юрисдикция следва да провери.
За да прецени произтичащите от правилника последици за конкуренцията, португалският съд ще трябва преди всичко да изследва структурата на пазара,
за да установи дали направеното между двата вида обучение разграничение според тяхната цел, институциите, които могат да провеждат обучителните курсове, и продължителността на последните е оправдана. Що се отнася до целта, от обстоятелствата може да се направи извод, че поне отчасти тези два вида обучение биха могли да се считат за взаимозаменяеми (например не е изключено законодателните промени да са застъпени както в институционалното, така и в професионалното обучение).
Що се отнася до институциите, които могат да провеждат тези два вида обучение,
Съдът отбелязва, че въпросният правилник предоставя на OTOC съществена част от пазара на задължителното обучение на експерт-счетоводителите. Що се отнася до продължителността на обучителните курсове, португалският съд ще трябва да провери дали другите обучаващи институции, които искат да предлагат кратък курс на обучение, са лишени от възможност да направят това, което би засегнало обичайното взаимодействие между търсенето и предлагането. Той ще трябва също така да прецени дали обстоятелството, че експерт-счетоводители са длъжни да получат най-малко дванадесет образователни кредита годишно от институционални обучения — докато подобно изискване не е предвидено във връзка с професионалното обучение — може да даде конкурентно предимство на обучителните курсове, организирани от OTOC.
Португалският съд ще трябва да проучи условията за достъп на различни от OTOC институции до пазара, за да установи дали са осигурени равни възможности за различните икономически оператори.
В това отношение Съдът отбелязва, че OTOC провежда професионално обучение без да преминава одобрителна процедура, за разлика от обучаващите институции, които трябва да изпълнят формулираните, доста неясно, в правилника условия. Така, OTOC си е предоставила изключителното право да се произнася по заявленията за регистриране и одобряване, като във връзка с това право не са предвидени ограничения, задължения или контрол, което би могло да я подтикне да нарушава конкуренцията, като отдава предимство на собствените си обучителни курсове. Освен това Съдът подчертава, че процедурата за одобрение на обучителните курсове, така както е организирана от OTOC, може да ограничи предлагането на такива курсове от другите обучаващи институции, доколкото съгласно тази процедура заявлението за одобрение трябва да бъде подадено поне три месеца преди началото на курса, което на практика лишава тези институции от възможност във всеки един момент да предложат актуални обучителни курсове.
Накрая Съдът отбелязва, от една страна, че подобни ограничения изглежда надхвърлят това, което е необходимо за да се осигури качеството на предлаганите на експерт-счетоводителите услуги, и, от друга страна, че тези ограничения не попадат в обхвата на предвиденото в Договора освобождаване”.
В тази драматична равнина попада и „топлата връзка” между професионалните организации и техните членове.
Но възникват „отклонения” и Съдът на Европейския съюз сложи ред във взъимоотношенията с едно фундаментално решение, което буквално гласи: „Правото на Съюза не допуска професионална организация да налага на членовете си система на задължително обучение, която отчасти премахва конкуренцията и създава дискриминационни условия в ущърб на конкурентите на тази организация”.
Казусът е португалски, но решението касае правовия ред във всички държави в Европейския съюз.
В Португалия експерт-счетоводителите са задължени да членуват в професионалната организация (синдикат) Организация на експерт-счетоводителите (Ordem dos Técnicos Oficiais de Contas, OTOC). От своя страна синдикатът ОТОС е длъжна да представлява и защитава професионалните интереси на членовете си и да контролира всички аспекти, свързани с упражняваните от тях функции.
Но какво се случва.
В Португалия експерт-счетоводителите са длъжни по силата на приет от OTOC правилник да получат за всяка от последните две години средно по 35 образователни кредита от обучения, проведени или одобрени от OTOC. Правилникът за образователните кредити, също приет от OTOC, предвижда за тази цел два вида обучения. От една страна, институционално обучение (с максимален хорариум от шестнадесет часа), насочено към законодателните инициативи и промени и професионално-етичните норми на поведение. Такова обучение може да провежда само OTOC. Всеки експерт-счетоводител трябва да придобие дванадесет кредита годишно от институционални обучения. От друга страна, професионално обучение (с хорариум над шестнадесет часа), състоящо се от учебни занятия, чиято цел е участниците да придобият познания по въпроси, свързани с професията. Освен OTOC такова обучение могат да провеждат и регистрираните към OTOC институции.
Решението дали да се регистрира или не дадена обучаваща институция и решението дали да се одобрят или не предлаганите от тези институции обучителни курсове се вземат от OTOC след заплащането на такса.
Правилникът за образователните кредити накърнява конкуренцията на пазара на задължителното обучение на експерт-счетоводителите на цялата територия на страната
Това е решението от 7 май 2010 г. на португалският Орган по конкуренцията (б.ред. аналог на нашенската Комисия за защита на конкуренцията), с което налага глоба на ОТОС, затова че изкуствено разделя пазара с решението си, като запазва за себе си една трета, а на другата част от налага дискриминационни условия в ущърб на конкурентите на организацията.
Синдикатът OTOC протестира. За да разреши спора, Лисабонският апелативен съд отправя преюдициално запитване до Съда на ЕС в Люксембург във връзка с прилагането на правото на ЕС в областта на конкуренцията по отношение на професионалните организации.
Решението на върховните евромагистрати в Люксембург:
„Правилник, приет от професионална организация като OTOC, трябва да се счита за решение на сдружение на предприятия по смисъла на правото на Съюза в областта на конкуренцията.
Обстоятелството, че професионална организация като OTOC е длъжна съгласно правната уредба да установи система на задължително обучение за своите членове, не може да изключи от приложното поле на европейското конкурентно право нормите, приети от тази професионална организация,
при условие че същите изцяло произтичат от самостоятелни действия на тази организация. В допълнение, обстоятелството, че тези норми нямат пряко отражение върху икономическата дейност на членовете на професионалната организация, не изключва прилагането на правото на Съюза в областта на конкуренцията, тъй като нарушението, в което е упрекната тази организация, се отнася до пазар, на който самата тя извършва икономическа дейност.
Правилник, приет от професионална организация, с който се установява система на задължително обучение на експерт-счетоводителите, за да се осигури качеството на предлаганите от тях услуги, представлява забранено от правото на Съюза ограничение на конкуренцията, доколкото премахва конкуренцията на съществена част от съответния пазар, с което облагодетелства въпросната професионална организация, и доколкото налага дискриминационни условия на другата част от този пазар в ущърб на конкурентите на тази организация — обстоятелства, които националната юрисдикция следва да провери.
За да прецени произтичащите от правилника последици за конкуренцията, португалският съд ще трябва преди всичко да изследва структурата на пазара,
за да установи дали направеното между двата вида обучение разграничение според тяхната цел, институциите, които могат да провеждат обучителните курсове, и продължителността на последните е оправдана. Що се отнася до целта, от обстоятелствата може да се направи извод, че поне отчасти тези два вида обучение биха могли да се считат за взаимозаменяеми (например не е изключено законодателните промени да са застъпени както в институционалното, така и в професионалното обучение).
Що се отнася до институциите, които могат да провеждат тези два вида обучение,
Съдът отбелязва, че въпросният правилник предоставя на OTOC съществена част от пазара на задължителното обучение на експерт-счетоводителите. Що се отнася до продължителността на обучителните курсове, португалският съд ще трябва да провери дали другите обучаващи институции, които искат да предлагат кратък курс на обучение, са лишени от възможност да направят това, което би засегнало обичайното взаимодействие между търсенето и предлагането. Той ще трябва също така да прецени дали обстоятелството, че експерт-счетоводители са длъжни да получат най-малко дванадесет образователни кредита годишно от институционални обучения — докато подобно изискване не е предвидено във връзка с професионалното обучение — може да даде конкурентно предимство на обучителните курсове, организирани от OTOC.
Португалският съд ще трябва да проучи условията за достъп на различни от OTOC институции до пазара, за да установи дали са осигурени равни възможности за различните икономически оператори.
В това отношение Съдът отбелязва, че OTOC провежда професионално обучение без да преминава одобрителна процедура, за разлика от обучаващите институции, които трябва да изпълнят формулираните, доста неясно, в правилника условия. Така, OTOC си е предоставила изключителното право да се произнася по заявленията за регистриране и одобряване, като във връзка с това право не са предвидени ограничения, задължения или контрол, което би могло да я подтикне да нарушава конкуренцията, като отдава предимство на собствените си обучителни курсове. Освен това Съдът подчертава, че процедурата за одобрение на обучителните курсове, така както е организирана от OTOC, може да ограничи предлагането на такива курсове от другите обучаващи институции, доколкото съгласно тази процедура заявлението за одобрение трябва да бъде подадено поне три месеца преди началото на курса, което на практика лишава тези институции от възможност във всеки един момент да предложат актуални обучителни курсове.
Накрая Съдът отбелязва, от една страна, че подобни ограничения изглежда надхвърлят това, което е необходимо за да се осигури качеството на предлаганите на експерт-счетоводителите услуги, и, от друга страна, че тези ограничения не попадат в обхвата на предвиденото в Договора освобождаване”.